Doelstelling duurzame vis niet gehaald

De verkoop van vis bij Lidl. Het informatiebord wijst de klant op het MSC-keurmerk. ©ANP

De supermarkten slagen er niet in eind dit jaar alleen maar duurzame vis te verkopen. Dit was wel de doelstelling van de bedrijfstak. Eind 2007 werd afgesproken om in 2011 alleen nog maar vis met het certificaat van Marine Stewardship Council (MSC) in de winkel te leggen.

Nederlandse supermarkten verkopen nu gemiddeld 85 procent duurzame vis. "Wij hebben 100 procent helaas niet gehaald", zegt Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, waarbij alle supermarkten zijn aangesloten. "Maar 85 procent vind ik ook een respectabel percentage. Wereldwijd heeft 45 procent van de vis een MSC-certificaat."

Ook vindt Jansen het positief dat het marktaandeel in ieder geval flink is gestegen sinds 2007. "De verkoop van vis met MSC is geëxplodeerd. Dat is belangrijk, want vis is een populair product. De verkoop stijgt ieder jaar met 6 procent. Vorig jaar werd voor 526 miljoen euro verkocht. Daarvan is 60 procent vers, 30 procent bevroren en zit 10 procent in blik."

Er zijn verschillen tussen supermarkten. In de keten waar het minste duurzame vis wordt verkocht komt het percentage op 75 procent. De keten met het hoogste percentage zit op 90. Namen noemt Jansen niet.

Dat de doelstelling uit 2007 niet is gehaald, ligt volgens Jansen aan het aanbod. "De burger denkt misschien dat vier jaar een lange periode is om dit voor elkaar te krijgen, maar vis is een mondiaal product en dus is het een moeilijk proces. Tonijn bijvoorbeeld is nog beperkt verkrijgbaar met MSC-keurmerk. Maar dat gaat verbeteren."

De ervaring met wilde vis weerhoudt supermarkten er niet van ook voor kweekvis een doel te stellen. In 2016 moet alle kweekvis die wordt verkocht in supermarkten duurzaam zijn. Deze vis heeft een apart keurmerk, de Aquaculture Stewardship Council (ASC). Wat Jansen betreft komt er daarna één logo voor wilde én gekweekte duurzame vis. "Dat is lastig voor MSC, want daarin zitten de vissers en die zien de kweekbedrijven als concurrent. Maar voor de consument is vis gewoon vis."

Er wordt gewerkt aan het formuleren van eisen voor certificering van bedrijven die bijvoorbeeld tilapia, pangasius, zalm, forel of makreel kweken. Daarbij is onder meer aan de orde hoe de kweekbassins eruit moeten zien en wat de voorwaarden zijn voor het voer en medicijnen. "Daarvoor moet de vissector echt in beweging komen. Het gaat om grote volumes in de winkels."

'Eén logo voor wilde vis en kweekvis'

Beter voor het milieu

Marine Stewardship Council (MSC) is een methode om te meten of een vis duurzaam is. Vissers kunnen een certificering krijgen. Er mag geen sprake zijn van overbevissing, het ecosysteem in de zee mag geen schade ondervinden en de vissers moeten bijhouden wat zij vangen en hoe het met de visstand is gesteld. Er is onafhankelijke controle op de visserij. Het milieu moet erdoor verbeteren. Via beheersmaatregelen en een herstelplan moet de visstand op een gezond niveau komen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden