Weblog

De helft meer voor hetzelfde geld: ECN maakt batterijen veel beter

Elektrische auto's kunnen straks toe met een lichtere en goedkopere accu, of kunnen anderhalf keer zo ver rijden met dezelfde accu.Beeld Vincent Dekker

Een batterij voor je mobiele telefoon, je auto of de opslag van je zonne-energie kan over twee jaar de helft meer stroom opslaan. Met dank aan onderzoekers van ECN.

De batterij-technologie maakt binnenkort een grote sprong voorwaarts. Leydenjar Technologies, vernoemd naar de eerste batterij ooit: de zogeheten Leidse fles uit 1746, heeft een methode gevonden om de opslagcapaciteit met ongeveer 50 procent te vergroten.

De helft meer stroom is voor een standaard smartphone die elke nacht wordt opgeladen misschien niet zo nodig, maar je kunt het ook omdraaien en straks met een kleinere, en dus lichtere, batterij toch een hele dag toe. Dat zal veel fabrikanten en gebruikers ongetwijfeld erg aanspreken.

Voor elektrische auto's is het voordeel nog duidelijker. Om pakweg 200 kilometer te kunnen rijden heb je een zware accu nodig. Straks kan die een derde lichter worden, of kun je met dezelfde accu 300 in plaats van 200 kilometer ver komen. Dat zijn verschillen die elektrisch rijden sterk kunnen stimuleren.

Christian Rood en Gabriel de Scheemaker van Leydenjar hebben een technologie die ECN 12 jaar geleden uitvond voor de productie van dunnefilm-zonnecellen weten aan te passen voor gebruik in batterijen. Zonder al te technisch te worden komt het ongeveer op het volgende neer.

Een lithium-ion batterij heeft nu nog een anode van grafiet (koolstof) en krijgt er een van silicium. Dat kan veel meer elektronen in hetzelfde volume opslaan. Maar silicium heeft de neiging bij het opladen sterk uit te zetten, waardoor batterijen dik worden en kapot gaan. Door het silicium via nanotechnologie in de vorm van heel kleine staafjes op koperfolie aan te brengen, is er ruimte voor de uitzetting tussen de staafjes en blijft de batterij heel.

De technologie is al zover uitontwikkeld dat Leydenjar Technologies met batterijfabrikanten in gesprek is over toepassing ervan. In 2018 zou grootschalige productie mogelijk moeten zijn. 'Voor hetzelfde geld een betere batterij' is wat Rood en De Scheemaker voor ogen hebben. Wellicht wordt dat dan de batterij waar ik thuis al zo lang op zit te vlassen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden