‘De fiets is in Afrika een bijzonderheid’

Beeld x

Wat doen mensen (niet) om het milieu te redden? Een dagelijkse rubriek tijdens de klimaattop in Polen. Vandaag: energieadviseur Maarten Kleijn.

Lees de andere afleveringen in ons dossier.

Voor zijn werk probeert Maarten Kleijn Afrika een beetje duurzamer te maken. Momenteel begeleidt hij projecten van de Wereldbank die mensen op het platteland van Kenia toegang moeten bieden tot hernieuwbare energie. "Daar is vaak geen elektriciteit. Mensen maken voor de verlichting gebruik van kaarsen of benzinebranders en koken veelal op houtkachels. De rook is slecht voor hun gezondheid, voor hun houtvoorraad kappen ze de bossen in de omgeving weg en het gebrek aan elektriciteit staat hun ontwikkeling in de weg."

Kleijn zorgt dat Kenianen zonnepanelen krijgen zodat ze hun huizen met ledlampen kunnen verlichten en een radio of tv kunnen gebruiken. En dat ze beschikken over moderne kookstoven die zuinig met de biomassa omspringen en geen schadelijke rookgassen verspreiden. "Nou ja, eigenlijk begeleid ik lokale bedrijven zodat zij die spullen zelf kunnen distribueren en installeren."

Ook zelf probeert hij duurzaam te leven. "Practice what you preach, is mijn motto. Als je duurzaamheid predikt, moet je je daar ook in je eigen leven aan houden." En dus eet hij geen vlees en gaat hij op zijn fiets naar zijn werk. "De fiets is in Afrika wel een bijzonderheid. Het openbaar vervoer is zeer matig, en steeds meer mensen pakken de auto. Maar ik hou vol, met het idee: als mensen mij zien fietsen, gaan ze het misschien zelf ook doen."

In Afrika heeft hij daarvoor nog een lange weg te gaan. "Mensen zijn verrast als ze mij op de fiets zien en vragen zich af of het wel veilig is in het chaotische verkeer hier. Fiets en auto zijn hier ook erg verbonden aan status. Met mijn beroep fiets je niet, is de gedachte. Ik weet nog dat een jongen uit Tanzania dacht dat ik financiële problemen had, toen hij mij op de fiets zag aankomen."

Alleen het vliegen zit hem dwars. Als Nederlander die projecten in Afrika doet, ontkomt hij er niet aan. "Een vlucht naar Kenia is toch weer goed voor vijf ton CO2-uitstoot. Ik vink altijd de optie aan dat ik mijn vlucht compenseer. Maar belangrijker nog vind ik dat ik met mijn werk veel meer uitstoot bespaar. Elke kookstoof scheelt een ton CO2 per jaar, en mijn huidige project levert er toch 150.000 in vijf jaar tijd. Dus dat kan wel uit - al zijn die vluchten niet goed te praten."

Privé heeft hij het vliegen uitgebannen. "Ook voor mijn vakanties pak ik de trein. Het is soms tien keer zo duur als het vliegtuig, en het duurt ook veel langer, maar dat heb ik ervoor over. Zelfs voor onze huwelijksreis naar Italië en een vakantie naar Marokko hebben we de trein genomen."

Simpel zelf doen: beleef een reis, vanaf de grond

“Voor wie van reizen houdt: doe aan slow travel”, adviseert impact-expert Babette Porcelijn, jurylid van de Trouw Duurzame 100. Dat wil zeggen: reis binnen Nederland en Europa. “Als je het vliegtuig pakt, sla je de hele reis juist over”, vindt Porcelijn. Bovendien staat het vliegtuig pakken bovenaan de lijst met gedrag dat de grootste klimaatimpact heeft. Een zonvakantie van twee weken naar Bali met vier personen geeft bijvoorbeeld een CO2-uitstoot van 16.000 kilo, aldus Milieu Centraal. “Veel minder klimaatimpact veroorzaakt dit viertal met een kampeervakantie met de auto in Frankrijk, namelijk 750 kilo CO2. Maar het kan nog veel schoner: op pad met de trein of fiets.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden