Column Vincent wil Zon

De elektrische auto wordt een leuk energiewinkeltje

De Sion e-auto van de nieuwe Duitse fabrikant Sono laadt de eigen batterij op via zonnepanelen op de auto zelf, en kan de stroom doorgeven aan een andere Sion. Beeld Sono

Is mijn elektrische auto straks vooral een rijdende batterij waarmee ik een leuk energiehandeltje kan beginnen? Als werkgevers of supermarkten een beetje meewerken en de energiebedrijven niet moeilijk gaan doen, rijden we straks misschien wel gratis. Maar ja, dat zal de fiscus wel niet de bedoeling vinden.

Elektrische auto's beginnen gemeengoed te worden en daarmee komen er steeds sneller steeds meer verbeteringen bij die het leven aangenamer maken. Zo zijn er al een paar auto's op de markt die niet alleen thuis ópgeladen kunnen worden, maar ook óntladen. Als je een e-auto voor de deur hebt staan en je zonnepanelen leveren meer stroom dan je thuis nodig hebt, gaat die stroom desgewenst naar de batterij van je auto. Dat is standaard. Even later, als de zon onder is en je elektrisch gaat koken, tv-kijken of je warmtepomp aanslaat, heb je veel stroom nodig. Die haal je nu nog voor pakweg 20 cent per kWh van het net, maar in de nabije toekomst uit de accu van je auto, die je eerder dus met goedkope zonnestroom hebt gevuld. Energie- en netwerkbedrijven zijn daar blij mee, want het voorkomt een overaanbod aan stroom als de zon schijnt en een te grote belasting van het net als we onze warmtepompen aan zetten.

Slimme laadpalen

Deze week heeft de regering net 5 miljoen euro uitgetrokken voor zogeheten slimme laadpalen waaraan je je e-auto kunt koppelen om niet alleen te laden, maar ook te ontladen. Het laatste is fijn voor de energiebedrijven. Als er veel vraag naar stroom is en veel aangesloten e-auto's kunnen die stroom leveren, dan hoef je geen dure noodstroomcentrale aan het werk te zetten. In ruil voor het afstaan van wat kWh's krijgen de eigenaren van die auto's dan wat winst op hun stroom.

Met die 5 miljoen kunnen bijna 500 van zulke slimme laadpalen gesubsidieerd worden. Ze komen in 21 gemeenten te staan, zodat op vrij veel plekken in het land geëxperimenteerd kan worden met dit zogeheten V2G, vehicle to grid, systeem. In Utrecht hebben ze al wat langer. Een blinde gok is dit dus allerminst.

Goedkope stroom van de baas

De stroom in je accu hoeft natuurlijk niet uit eigen zonnepanelen, of uit laadpalen te komen. Op veel huizen kunnen niet eens panelen liggen. Je kunt ook met je auto naar je werk rijden en terwijl je werkt je accu opladen. Dat zou ook wel eens erg voordelig kunnen zijn, want wellicht is het bedrijf waar je werkt zo groot dat het grootverbruiker van stroom is en slechts 11 cent per kWh betaalt, of nog minder... Dan rijd je 's avonds dus naar huis met 50 goedkope kWh's in je accu en als je die dan thuis gebruikt draait je warmtepomp thuis niet voor 20 cent per kWh maar voor 11 cent. Mooi meegenomen, toch?

Laten we zeggen dat je een accu van 60 kWh in je auto hebt en je daarvan 20 kWh nodig hebt voor een retourtje naar je werk. Daarnaast wil je 10 kWh als buffer houden. Dan heb je dus 30 kWh om 's avonds thuis te gebruiken. Dat krijg  je lang niet op. Maar de gepensioneerde buurman heeft geen zonnepanelen en wel een elektrische auto, dus die wil misschien wel goedkope stroom van je hebben. Jij gunt hem een paar cent voordeel ten opzichte van de stroom die hij thuis uit het net haalt en jij krijgt een paar cent meer dan je op je werk aan je baas moet betalen. Allebei blij. 

Ja maar, hoor ik iedereen al denken, dat laden gaat langzaam en je accu slijt bij veel laden en ontladen. Dat probleem is over een jaar of vijf à tien uit de wereld, denk ik; zie mijn weblog over onder meer het Israëlische batterijbedrijf Storedot en andere batterij-ontwikkelingen. Om die doorverkoop van auto naar auto makkelijk te maken, verschijnen er bovendien al auto's die een stopcontact hebben waarop een andere auto zijn laadkabel kan aansluiten. Een sympathieke gedachte; je kunt zo onderweg iemand die met een lege batterij langs de kant staat weer op gang helpen. Maar je kunt dat uiteraard ook thuis doen met de buurman.

Gratis rijden

Ik gok erop dat supermarkten en ander grote winkelketens binnenkort klanten gaan lokken met goedkope stroom voor elektrische auto's. Goedkoop moet in ieder geval goedkoper zijn dan thuis, en dat kan ook best,  want die winkelketens betalen zonder twijfel 11 cent of minder voor een kWh. Als ze heel veel zonnepanelen op hun daken hebben kan een kWh ook wel de helft daarvan kosten. Klanten in ruil voor boodschappen 40 kWh gratis geven is dan zelfs ook nog verantwoord, want  de kosten zijn dan voor de supermarkt welgeteld 2 euro, en die zijn als reclamekosten bovendien aftrekbaar voor de belasting. Met de winst op de kWh's die ik als supermarktklant dan kan doorverkopen, rijd ik zelf (zo goed als) gratis.

Stel ik ben een boer of andere ondernemer met grote aantallen panelen op mijn schuurdaken. Dan zou ik met mijn bestelwagen met een 120 kWh-accu 's avonds een rondje kunnen maken langs vaste klanten bij wie ik de accu van hun auto ‘vol gooi’. En bij al die huishoudens die straks mee gaan doen aan de deelauto-economie, en dus geen eigen auto meer voor de deur hebben staan, zal er ongetwijfeld een thuisaccu in de meterkast verschijnen. Dat is nu al een populair apparaat in Duitsland aan het worden. Ook die kan dan goedkoop worden gevuld.

De grote verliezer

Bij dit leuke handelsspel is er wel één grote verliezer: de belastingdienst. Stroom waarvoor we nu thuis zo'n 20 cent per kWh betalen, kost om te maken zo'n 5 tot 7 cent. En daar zit dan al een winstmarge voor het energiebedrijf in. De rest is belasting. Stroom voor bedrijven is veel goedkoper omdat er vooral veel minder belasting op wordt geheven. Alle zeven miljoen huishoudens bij elkaar betalen nu per jaar zo'n drie miljard aan belasting op hun stroom.  Dat wordt twee of drie keer zo veel als we meer elektrisch gaan rijden en warmtepompen gaan gebruiken. Niet iedereen wil of kan straks meedoen met mijn energiehandeltje, maar als een kwart van de huishoudens er wel voor in is, heeft de overheid toch al gauw een miljardengat. Ik ben benieuwd hoe die put gedempt gaat worden.

In zijn weblog ‘Vincent wil zon’ belicht Vincent Dekker innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. Lees meer afleveringen op trouw.nl/vincentwilzon.

Lees ook
Auto met stevige batterij houdt straks bij mij het licht aan

Hoe lang zing ik het in de winter uit met duurzame energie van eigen dak? Niet lang, nog geen dag. Tenzij ik een batterij aanschaf. Die is echter duur, heel duur. Tenzij die in een auto zit die je toch al wilde kopen. Hoe krachtig moet straks de accu van mijn elektrische bolide zijn?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden