Reportage

De Amsterdamse Dappermarkt baalt van de milieudoelen: ‘Een elektrische auto, wie kan dat nou betalen?’

Jet Nicolaij: “Door onder meer het parkeergeld komen er gewoon minder bezoekers op de markt.” Beeld Barbara Vollebregt

Op de Amsterdamse Dappermarkt is het het gesprek van de dag: vanaf 2030 is in de binnenstad schoon vervoer verplicht. Ondernemers en inwoners zijn sceptisch.

Hij tikt de as van zijn sigaar in zijn lege bierflesje. Amsterdammer Dirk Sigaar (70) kan er goed boos om worden, om ‘die ideeën van Halsema’. Op het terras van café De Nieuwe Stek wordt er druk over gediscussieerd. “Als het aan GroenLinks ligt is deze stad straks alleen voor de rijken”, zegt hij. Sigaar moest een jaar geleden zijn auto verkopen. “Het werd te duur. En het wordt alleen maar ­gekker.”

Dirk Sigaar: “En wat mag een elektrische auto kosten? Toch zo’n vijftig ruggen denk ik.” Beeld Barbara Vollebregt

Tineke Liesveld (40), eigenaar van De Nieuwe Stek aan de Amsterdamse Dappermarkt,  knikt. “Ja, luister, ­prima dat je aan het milieu denkt, vind ik ook belangrijk. Maar dit is echt te gek. Ze hebben hier nog geen drie weken geleden het parkeergeld verhoogd naar zes euro per uur. We zien nu al dat veel minder mensen naar de markt komen. En dan moet ik ook nog eens een elektrische auto kopen, terwijl die auto’s nog helemaal niet zo goed zijn. En trouwens: gaan ze dan alle huidige auto’s afvoeren en nieuwe maken? Is dat dan goed voor het milieu?”, zucht ze. Sigaar: “Ja, en wat mag het kosten? Toch zo’n vijftig ruggen denk ik, en dan staan er straks allemaal oplaadpalen door de stad. En die voertuigen zijn gevaarlijk, want je hoort ze niet hè. Dat gaat nu al fout met die elektrische scooters.”

Rodney Rozenblad: “Weet je hoeveel geld het kost om een accu van een elektrische auto te recyclen? Weet je hoe slecht dat is voor de natuur?” Beeld Barbara Vollebregt

Waterstof

Aan de andere kant van de stad, in Noord, heeft Kia-dealer Jasper Poel (28) nog weinig last van de nieuwe plannen. “Diesels heb ik niet eens meer in mijn assortiment”, zegt Poel. “En de helft van de auto’s die we verkopen is al elektrisch. Ik vraag me alleen af of dat nou de toekomst is. Ik denk dat er een grote kans is dat we straks op waterstof moeten rijden.”

Bovendien, zegt Poel: “Elektrische auto’s mogen ook geen andere voertuigen trekken. Dus mensen met paarden of een boot hebben er niets aan. En het verminderen van fijnstof is natuurlijk goed, maar het maken van die elektrische krengen is waarschijnlijk nog meer vervuilend dan een dieselauto.”

Anja Slagboom (62, links) en Willie Wolvenne (66). Beeld Barbara Vollebregt

Braafste jongetje

Ras-Amsterdammers Willie Wolvenne (66) en Anja Slagboom (62) slenteren intussen langs de kramen van de Dappermarkt. Ze vinden de regel typisch zo’n voorbeeld van hoe Nederland altijd het braafste jongetje van de klas wil zijn. “Je kan toch niet mensen op kosten jagen. Er zijn genoeg ouderen en invaliden die echt een auto nodig hebben om ergens te komen. Hoe gaan zij dat straks betalen?”, vraagt Wolvenne.

De twee lopen voorbij de worstenkraam van Lorai Tjor-a-Pauw (47). Ook daar zijn personeel en klanten erover begonnen. Buschauffeur Rodney Rozenblad (43) kan er niet over uit dat alles elektrisch moet. “Weet je hoeveel geld het kost om een accu van een elektrische auto te recyclen? Weet je hoe slecht dat is voor de natuur? En dan heb ik het nog niets eens over de grondstoffen die in Afrikaanse landen door kinderen uit de grond moet worden ­gehaald.”

Lorai Tjor-a-Pauw Beeld Barbara Vollebregt

Minder bezoekers

“Ja, en er zijn ook geen alternatieven voor die regels”, zegt Jet Nicolaij (53) vanuit de naastgelegen ­notenkraam. “We hebben gewoon een auto nodig om onze spullen hier te krijgen. En het is ook niet zo dat als we buiten het stadscentrum parkeren, we bijvoorbeeld gratis met het ov door de hele stad kunnen reizen. Want de kosten voor het ov lopen ook de spuigaten uit. Daardoor én door het parkeergeld komen er gewoon minder bezoekers op de markt. Dat is  slecht voor de zaken.”

Wolvenne probeert te relativeren: “De kans is klein dat dit doorgaat.” Dan fronst ze even: “Maar dat dacht ik ook van het rookverbod, en dat is ze in al die café’s nu ook gelukt.”

Lees ook:

Hoe duurzaam is de stekkerauto? 

Amsterdam wil in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s laten rondrijden. Die zijn goed voor lucht en klimaat. Toch is er wel milieu-impact, door de accu’s en stroomproductie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden