'Criteria doden alle initiatief'

Een deel van de aanwezige debaters. Op de voorgrond onder andere ecologe Louise Vet en Ingrid Zeegers, directeur Duurzaamheid bij Philips. (\N) Beeld
Een deel van de aanwezige debaters. Op de voorgrond onder andere ecologe Louise Vet en Ingrid Zeegers, directeur Duurzaamheid bij Philips. (\N)

Werken overheidsregels over duurzaamheid innovatie nu in de hand of juist tegen? De criteria voor duurzaam inkopen stuiten bij velen op weerstand.

redactie Groen

Wat is precies duurzaam inkopen? Kees Clement van VROM legde uit dat voor alle producten die de overheid inkoopt, een aantal eisen en wensen zijn opgesteld. Voldoet een product aan deze criteria, dan is het ‘duurzaam’. Het doel is dat in 2010 alle inkoop van de rijksoverheid duurzaam is. Ook gemeenten, zoals Amsterdam en Rotterdam, zijn druk bezig om hun inkoop helemaal duurzaam te maken.

De eisen zijn uiteenlopend. Zo moet er zo min mogelijk energie gebruikt worden door de producenten, moet het vlees van de catering biologisch zijn, of mag er geen pvc gebruikt worden voor de kantoorartikelen.

“Als je al deze eisen niet vastlegt, dan verzandt het”, vond Julie Houwer van adviesbureau BMC. “Je dwingt mensen zo tot betrokkenheid bij de hele duurzaamheidsbeweging”. Chris Dutilh van Unilever bracht daar tegen in dat je door die regels mensen niet enthousiast maakt. “Met eisen hoef je niet samen te werken, je leert er niets van. Je moet de leveranciers uitdagen om iets nieuws te bedenken.” Houwer: “Zelf iets bedenken is lastig en kost te veel tijd. Mensen moeten er snel mee aan de slag”.

Houtproducent Mark Diepstraten was fel tegen. “Door die criteria kan de verantwoordelijkheid afgeschoven worden op de regels, het eigen initiatief is dood. Het leidt ook tot idiote dingen. Zo werd een prima brug die niet in de criteria paste, afgebroken en opnieuw gebouwd. Dat is pure verspilling."

Er is volgens sommigen behoefte aan een beleid met meer visie. Die criteria kunnen afgevinkt worden, dat is gemakkelijk”, zei Leen van den Oever van het Nederlands Instituut voor Biologie. “We moeten werken vanuit een visioen.” Deze visie moet zeker niet een economische leidraad hebben, vond Tony Huygen van de Hotelgroep “Het doel van duurzaam inkopen moet zijn dat we de wereld ermee redden, niet economische vooruitgang.” Met deze uitspraak won Huygen het debat.

Ondanks de kritiek, waren de meeste er wel over eens dat er wel dingen in beweging gezet zijn door het beleid. “Er valt best wat aan te merken op die criteria, maar het maakt wel wat los”, zei een medewerker van cateringbedrijf Albron. Ingrid Zeegers, directeur Duurzaamheid bij Philips, eindigde het debat; “Er moet NU wat gebeuren, en de intentie is er. We kunnen er morgen zijn, want we hebben het in ons zitten.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden