Nieuws Duurzaamheid

Consument kiest steeds vaker voor vleesvervanger

Vleesvervangers bij de vegetarische snackbar in Den Haag. Beeld ANP

Consumenten kiezen in de supermarkt steeds vaker voor vleesvervangers, in plaats van het meer traditionele biefstuk of speklapje, meldt marktonderzoeker IRI Nederland. 

Sinds 2017 is het aantal verkochte vleesvervangers met 51 procent toegenomen. In dezelfde periode nam de verkoop van rund-, varkens- en wildvlees af. De verkoop van kip groeide nog door met twee procent. 

Economen van ABN Amro signaleerden in mei ook dat steeds meer mensen kiezen voor producten op basis van bijvoorbeeld soja, bonen of groenten. Voor iedere euro die consumenten uitgeven aan vlees wordt er nu 5,3 eurocent aan vleesvervangers besteed, becijferden ze. De verwachting is dat de uitgaven aan vleesvangers in de komende twee jaar met zo'n 10 procent per jaar zullen groeien. In de afgelopen jaren lag dat nog op 4 procent per jaar. 

De groei wordt fors hoger ingeschat omdat er volgens de economen steeds meer interesse is in vleesvervangers vanwege de toenemende aandacht voor duurzaamheid. Een op de drie consumenten geeft aan duurzamer te willen eten. Bijna 60 procent van de ondervraagden zegt bewust op de vleesconsumptie te letten en ervoor te kiezen enkele dagen per week geen vlees te eten.

Lees ook: 

We eten meer vleesvervangers, maar toch het liefst echt vlees

Vleesvervangers worden steeds populairder, maar in vergelijking met echt vlees zijn de uitgaven nog altijd zeer beperkt. 

Wordt dit het jaar van de vegetariër? Het vlees is vooralsnog zwak

Hoe ziet 2019 eruit? In de serie ‘het jaar van’ vandaag: wordt dit het jaar van de vegetariër? Voedingssocioloog Hans Dagevos ziet het eetgedrag maar langzaam veranderen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden