Chocola die duurzaam én goedkoop is? Die bestaat niet.

Beeld REUTERS

Cacaoboeren in West-Afrika leven ver onder de armoedegrens. En verduurzaming van de cacaoteelt is een illusie zolang die armoede in stand blijft. Van elke verkochte euro chocola krijgen zij slechts 6,6 cent. Chocoladeconcerns als Mars en Nestlé en de supermarkten gaan er met de buit - bijna 80 cent - vandoor. West-Afrika is goed voor 56 procent van de wereldproductie. 

Dat blijkt uit de cacaobarometer 2015 die vandaag wordt gepubliceerd. Voor het eerst zoomt deze barometer in op de geldstromen in de keten. Het Voice Network, een samenwerkingsverband van Europese vakbonden en maatschappelijke organisaties, heeft daarbij een ton cacao gevolgd door de hele keten heen. "Ik ben me rot geschrokken. Boeren in Ivoorkust en Ghana krijgen zo'n 5 dollar per dag. Daar moeten gemiddeld tien mensen van leven. Dat is 50 cent de man, een kwart van de armoedegrens volgens de Wereldbank", zegt directeur Antonie Fountain van het Voice Network, een van de makers van de barometer.

Een gecertificeerde oogst verhoogt het inkomen van de boer met 6,5 procent. Daarmee blijven hij en zijn gezin nog ver onder de armoedegrens hangen. Niet alleen is chocola te goedkoop om verduurzaming mogelijk te maken, de verdeling van de opbrengst in de keten moet eerlijker, zegt Fountain. "Anders komt er van verduurzaming niets terecht."

De twee grootste chocolademakers ter wereld, Mondelez (Milka, Cote d'Or, Toblerone) en Nestlé (KitKat, Smarties, Wonka), laten het afweten, zo toont de barometer. Met name de grootste: Mondelez. Dat concern gebruikt slechts voor 11 procent van zijn productie duurzame cacao. Het voornemen voor 2016 komt daar niet boven uit. Het iets kleinere Nestlé doet het wat beter. Ook de productie van dit concern bestaat voor 11 procent uit gecertificeerde cacao. Het voornemen voor 2016 is 29 procent.

Volgens Fountain mogen deze grote concerns best meer leiderschap en ambitie tonen. Hij wijst naar bedrijven als Mars, de derde in grootte, die nu al 33 procent van zijn cacao-inkoop heeft verduurzaamd. Het concern heeft zich vastgelegd in 2016 al op de helft te zijn en in 2020 de totale chocoladeproductie te hebben verduurzaamd.

Abonnees van Trouw lezen vandaag meer achtergronden over de chocoladecijfers

Beeld Trouw
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden