null Beeld

ColumnVincent wil zon

Brons voor Nederland: alleen in Noorwegen en Zweden werden relatief meer elektrische auto’s verkocht

Vincent Dekker

We zijn bij veel klimaat- en milieuzaken het lelijke eendje van Europa, maar dat kan niet gezegd worden van onze wil om over te stappen in een elektrische auto. Na Noorwegen en Zweden is Nederland de nummer drie wereldwijd bij het aandeel nieuwe auto’s met een stekker.

We kwamen wat later op gang dan Noorwegen, maar zijn het afgelopen jaar toch echt flink wat e-auto's gaan kopen, zo blijkt uit cijfers van het Internationaal Energie Agentschap IEA. In Noorwegen was over het hele jaar 2021 72 procent van de nieuwe auto's een e-auto. Eind vorig jaar ging het daar zelfs al richting de 90 procent en verwacht wordt dat er dit jaar voor het eerst een maand zal zijn waarin geen enkele benzine-, diesel- of gasauto meer verkocht zal worden. De ontwikkelingen gaan daar echt razendsnel.

Bijna één op drie

In Nederland had over heel 2021 30 procent van de nieuwe auto's een stekker. Dat is ook nog flink minder dan de 45 procent in Zweden, maar geen ander land haalde ook die 30 procent, zodat Nederland in deze opsomming wereldwijd op de derde plaats staat. Overigens rekent het IEA ook hybride auto's, auto's die zowel een benzine- als een elektromotor hebben, tot de elektrische auto's. In Nederland was vorig jaar nog bijna de helft van de e-auto's een hybride. De volledig batterij-elektrische auto krijgt echter meer en meer de overhand.

In absolute aantallen benadert Nederland Noorwegen en Zweden overigens, want in die twee landen is de jaarlijkse verkoop van nieuwe auto's een stuk kleiner dan in Nederland. Maar als je in absolute aantallen gaat rekenen, is Nederland weer een dreumes vergeleken met China, waar 3,4 miljoen stekkerauto's werden verkocht. Ook Duitslands is dan groter dan Nederland, maar met een aandeel van 25 procent ligt Duitsland dus relatief iets achter op Nederland.

Slimme laadpaal

Eigenlijk vind ik het wel opvallend dat uitgerekend Noorwegen en Zweden koplopers zijn bij de overstap naar elektrische auto's. Een van de nadelen van elektrische auto's, zo werd toch vaak beweerd, is dat de batterij in de vrieskou slechter gaat presteren. Daar hebben de Scandinaviërs zich dus niet door laten afschrikken. Bovendien kunnen ook zij nu gerust zijn dat dit nadeel wel meevalt: er zijn trucs bedacht om batterijen op temperatuur te houden...

Een Renault Zoe van We Drive Solar wordt slim opgeladen met stroom uit zonnepanelen op het dak van een Utrechtse school. Beeld We Drive Solar
Een Renault Zoe van We Drive Solar wordt slim opgeladen met stroom uit zonnepanelen op het dak van een Utrechtse school.Beeld We Drive Solar

Voor Nederland betekent de snelle opmars van de elektrische auto een extra reden om de knelpunten bij de energietransitie voortvarend aan te pakken. Zo is er een werkgroep ingesteld, de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), die ervoor moet zorgen dat al in 2025 70 procent van alle elektrische auto's kan laden aan ‘slimme laadpalen’. Dat zijn laadpalen die het laden van autobatterijen kunnen vertragen of uitstellen als er een stroomtekort op het net dreigt, of juist versnellen als er een overschot aan wind- of zonne-energie is. De slimme laadpalen kunnen zowel thuis als langs de openbare weg hun nut gaan bewijzen. Er zijn al e-laadbedrijven die hiervoor hun diensten aanbieden.

Betere batterijen

In Utrecht wordt al enige jaren geëxperimenteerd met zulke slimme systemen en zelfs met laadpalen waardoor auto's ook stroom kunnen terugleveren aan het net, het zogeheten Vehicle to Grid, V2G. Bij stroomtekorten kunnen autobatterijen dan tijdelijk energie leveren en hoeven er geen gascentrales te worden ingeschakeld. Dit V2G zal in 2025 zeker nog niet algemeen beschikbaar zijn, maar het is mooi dat Nederland in de ontwikkeling van laadpalen en bijbehorende infrastructuur voorop wil lopen.

Ook tonen de IEA-cijfers dat Nederland terecht veel werk maakt van de ontwikkeling van batterijen. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa stijgt de verkoop van e-auto's snel. In 2020 werden in Europa nog 1,4 miljoen stekker-auto's verkocht, vorig jaar steeg dat naar 2,3 miljoen. Die hebben allemaal batterijen nodig. Wie over de Nederlandse batterij-ontwikkeling meer wil weten, kan terecht bij mijn serie van de afgelopen weken over batterij-start-ups in de polder.

In zijn weblog ‘Vincent wil zon’ belicht Vincent Dekker innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. Lees meer afleveringen op trouw.nl/vincentwilzon. Vincent Dekker heeft ook een podcast, onder meer over batterijen - beluister die via deze link of zoek hem op via de bekende kanalen.

Lees ook:

Alle nieuwe auto’s in 2025 elektrisch? Dan pas?

In Nederland mogen vanaf 2025 alleen nog elektrische auto’s worden verkocht, vindt de Tweede Kamer. Veel te ambitieus, denken tegenstanders. Maar het gaat wellicht juist nog eerder gebeuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden