Reclame Code Commissie

Boterproducent met idealen mag zich niet als redder van het oerwoud presenteren

Sinds enkele maanden brengt The Flower Farm boter op de markt zonder palmolie. Beeld The Flower Farm

The Flower Farm mag van de Reclame Code Commissie niet beweren dat zijn boter zonder palmolie het tropisch oerwoud helpt redden.

Wat Tony’s Chocolonely wil zijn voor de chocola – een merk dat een misstand aanpakt – dat wil het jonge bedrijf The Flower Farm zijn voor de margarine. Richt ‘Tony’ zich op slavernij, de smeer- en bakboter van The Flower Farm bevat geen palmolie en voorkomt zo ontbossing, zegt oprichter Marcel van Wing. Zijn bedrijf wil de consument wakker schudden en een alternatief bieden.

De claim dat consumenten door The Flower Farm op brood te smeren het regenwoud helpen redden, gaat de Reclame Code Commissie echter te ver. Het bedrijf moet de communicatie daarom aanpassen. Uitingen als: ‘Voor palmolie wordt tropisch regenwoud verwoest’, of ‘Het kopen van onze palmvrije margarine helpt tegen een groot probleem: ontbossing van het regenwoud’ zijn niet toegestaan.

De commissie gaat mee in de redenering van de palmolie-industrie, de klagende partij. Die stelt dat veel Nederlandse bedrijven palmolie met een keurmerk gebruiken. Door dat niet te vermelden, is de reclame van The ­Flower Farm ongenuanceerd en dus misleidend, vindt de European Palm Oil Alliance (EPOA).

Het klopt dat er nog altijd veel ontbossing voor de palmolieproductie plaatsvindt, schrijft de commissie in de uitspraak. Omdat de gemiddelde consument de heftige beelden en beweringen van The Flower Farm zullen betrekken op de margarineproducten van concurrenten, schetst The Flower Farm volgens de commissie een verkeerd beeld. 

Bovendien is palmolie niet de enige oorzaak van ontbossing en staan bedreigde dieren niet alleen door palmolieproductie onder druk. Dat betekent, zo redeneert de commissie, dat je het oerwoud niet kunt redden door geen palmolie te eten. 

Je mag niet zeggen dat palmolie ten koste gaat van het regenwoud

Als het klopt dat palmolie leidt tot ontbossing en het verdwijnen van wilde dieren, dan klopt het toch ook dat een consument die geen palmolie eet niet bijdraagt aan die misstanden? Juridisch ligt dat ingewikkelder, zegt advocaat Ebba Hoogenraad namens EPOA. “Je mag best zeggen dat jouw product een bepaald ingrediënt niet bevat, maar je mag niet zeggen dat palmolie ten koste gaat van het regenwoud. Alle palmolie van in Nederland geproduceerde margarines heeft een duurzaam kenmerk. Het verzwijgen van het bestaan van duurzame palmolie is misleiding.”

Oprichter Van Wing van The Flower Farm noemt dat de wereld op z’n kop. “Het is alsof Tony’s Chocolonely moet vertellen dat Nestlé en Mondelez hun best doen bij de aanpak van kinderarbeid in de cacaoketen. Laat de palmolie-industrie zelf vertellen dat ze haar best doet.” 

Dat duurzame keurmerk, RSPO genaamd, garandeert niet dat er geen bos wordt gekapt, zegt Van Wing. “Zo waterdicht zijn de eisen nog niet. Ons product garandeert wel dat er geen ontbossing plaatsvindt en is daarom duurzaam.”

De Reclame Code Commissie vindt die laatste claim correct. The Flower Farm gebruikt zonnebloemolie en sheaboter, afkomstig van de Afrikaanse karitéboom die in het wild groeit.

De zaak bij de Reclame Code Commissie is mede aangespannen door MVO, de Nederlandse ketenorganisatie voor oliën en vetten, en wordt ondersteund door Solidaridad. Deze ngo werkt samen met MVO. Omdat de oliepalm meer oplevert per hectare dan andere plantaardige oliën, is duurzame palmolie volgens Solidaridad het enige alternatief.

The Flower Farm zegt in toekomstige reclame-uitingen meer nuance aan te brengen.

Lees ook:

Palmolie: een geschenk van God of een misdaad tegen de menselijkheid?

Bioloog Erik Meijaard (52) kent de bedreigde orang-oetans van Kalimantan en de problemen van de palmolie-industrie uit eerste hand. Toch wijst hij een boycot van palmolie af. Die lost namelijk niets op.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden