Biologisch eten wordt steeds goedkoper en gangbaarder

Winterpenen van Ekoplaza. Beeld ANP, Remko de Waal

Het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten in de winkel wordt steeds kleiner.

Biologische producten als melk of pindakaas van een huismerk zijn ­ondertussen goedkoper dan de niet-biologische versie van een A-merk. Dat komt doordat de prijs van biologische voedingsmiddelen steeds verder afneemt, blijkt uit een prijspeiling die de Consumentenbond gisteren publiceerde. 

Biologische producten zijn nog steeds een stuk duurder dan niet-biologische. Deze producten moeten voldoen aan Europese regels voor biologische landbouw. Dat betekent onder meer dat er rekening moet worden gehouden met dierenwelzijn en dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruikt mogen worden. Hierdoor is het telen arbeidsintensiever en zijn de producten dus duurder.

Huismerken

Maar waar de consument vijf jaar geleden in de supermarkt twee keer zoveel geld neerlegde voor een biologische hap, zijn de consumenten anno 2019 zo’n 63 procent duurder uit dan voor niet-biologische boodschappen. Het aanbod groeit ook. Supermarkten bieden steeds meer biologische huismerkproducten aan. “Biologisch eten wordt steeds gangbaarder”, zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. 

De biologische huismerkproducten blijken dus vaak nog goedkoper dan A-merkproducten. Een pak Appelsientje is bijvoorbeeld 40 cent duurder dan de biologische sinaasappelsap van Albert Heijn. En besluit je bij Hoogvliet een pak biologische halfvolle melk van Bio+ te kopen, in plaats van een pak niet-biologische halfvolle melk van Campina, ben je 19 eurocent goedkoper uit.

Ruim de helft van de consumenten gaat voor biologische producten naar de reguliere supermarkt. Iets meer dan een vijfde bezoekt liever specialistische winkels zoals Marqt, Ekoplaza, Natuurwinkel en Odin. Daar zijn de producten een stuk duurder. ­Natuurwinkel en Odin spannen de kroon: daar ben je bijna 30 procent duurder uit dan gemiddeld voor biologische boodschappen.

Ruimer assortiment

Qua prijs leggen ze het af tegen ­supermarkten, maar qua assortiment hebben de biowinkels weer een streepje voor. “Daar is het hele assortiment biologisch. Er zijn mensen die enkel en alleen biologisch willen eten, die zullen niet zomaar overstappen naar de reguliere supermarkt als een product daar goedkoper is.”

Naast het assortiment zijn er ­volgens Van der Staak meer redenen om bij biowinkels te kopen. “Mensen gaan er ook heen, omdat ze het ­belangrijk vinden dat winkels zich ­inzetten voor mens, dier en milieu. Dat er bijvoorbeeld meer aandacht is voor een duurzame relatie met de ­producent of dat er wordt geïnvesteerd in biodiversiteit.” En niet alles is duurder bij de biowinkel: voor ­grootverpakkingen met bijvoorbeeld ­zaden, noten en meel ben je daar juist goedkoper uit, zegt de Consumentenbond.

Lees ook: 

Consumentenonderzoeken over duurzaamheid lijken elkaar vaak tegen te spreken. 

Toch zijn er rode lijnen te ontdekken. Zo zijn er weinig echte weigeraars en duidelijkheid over het effect van duurzame producten helpt de consument te overtuigen, blijkt uit enquêtes van de laatste maanden.

Filosoof Michiel Korthals: We stellen veel te weinig vragen bij ons eten

We zijn vervreemd van ons voedsel en beseffen te weinig dat de productie ervan morele vragen oproept, zegt filosoof Michiel Korthals. ‘Laten we meer vragen stellen bij ons eten.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden