Campagne

Biodiversiteit gaat niet over panda’s en tijgers, maar over ons

Koning Willem-Alexander bij de opening van ‘Van onschatbare waarde’, een tentoonstelling in het tweehonderdjarige museum Naturalis.Beeld ANP

Veel mensen willen zich graag inzetten voor behoud van de biodiversiteit. Tenminste, zodra ze weten wat dat is. De campagne Maak Grijs Groener moet daarbij helpen.

Biodiversiteit, wat is dat? “Wij vinden het ook een lastig woord”, erkent Koos Biesmeijer, wetenschappelijk directeur van Naturalis. “Mensen snappen meer als je zegt dat het over natuur gaat. Maar natuur is voor velen vakantie, ver weg, David Attenborough. We moeten het begrip dus beter laden. Het is ons leven. Zonder biodiversiteit zijn we er niet.”

Biesmeijer, hoogleraar natuurlijk kapitaal in Leiden, is een van de mensen achter het Deltaplan Biodiversiteitsherstel, dat dinsdag begint met de campagne Maak Grijs Groener. Uit een enquête van Motivaction blijkt dat twee derde van de Nederlanders niet weet waar de term precies voor staat en dat slechts een kwart weet wat te doen om biodiversiteit te beschermen. Na uitleg vinden vier op de vijf Nederlanders wereldwijde bescherming belangrijk.

“Het gaat niet om panda’s en tijgers, maar over ons”, zegt Biesmeijer. “Over ons voedsel, ons drinkwater, onze geneesmiddelen. Het is ons natuurlijk kapitaal, dat ons allerlei diensten levert. En de waarde van die diensten is hoog, ze zijn een bron van medicijnen, van oplossingen. Neem bijvoorbeeld de waterleidingduinen, die zijn mooi, maar belangrijker is dat ze drinkwater zuiveren. Of de zandmotor, waarbij we met de natuur meewerken om de kust te beveiligen.”

Vergelijk het met de V&D

Biodiversiteit beschermen kan door je stemgedrag, opletten wat je koopt, in je tuin, als vrijwilliger, somt Biesmeijer op. “De soortenrijkdom is niet gered als iedereen een bijenhotel neerzet, maar het besef dat het een onderdeel is van ons leven helpt wel. Hebben we alle soorten nodig? Nee. Natuurlijk moeten we veel doen om de grutto te beschermen, maar het is niet dat we niet zonder kunnen. Vergelijk het met de V&D die moest sluiten. Dat is niet erg. Maar als ook de Hema, het Kruidvat en andere winkels uit het straatbeeld verdwijnen, ontstaat er een soort Noord-Korea. Zo is het met de biodiversiteit ook. Het gaat om stabiliteit, om netwerken en ecodiensten.”

Het deltaplan dat twee jaar geleden is opgezet, verbindt verschillende sectoren, en dat is cruciaal, zegt Biesmeijer. “We moeten het met z’n allen doen. In plaats van mij had je eigenlijk vertegenwoordigers van de banken, bedrijven en waterschappen moeten vragen naar het belang van biodiversiteit. Zij vertellen hetzelfde verhaal.”

Lees ook:

Banken beloofden al vaker op de natuur te letten - daar kwam weinig van terecht

Is verlies van biodiversiteit een nieuw probleem voor banken en beleggers? Ontbossing en milieuvervuiling zijn probleemdossiers die al jaren om een oplossing schreeuwen.

De wereld komt geen enkele afspraak over biodiversiteit echt na

Opnieuw een alarmerend rapport over de biodiversiteit. Van de twintig doelen die tien jaar geleden wereldwijd zijn afgesproken, is er nog geen een volledig bereikt, melden de Verenigde Naties.

Unieke megaklus: wetenschappers gaan álle planten, dieren, schimmels en algen in Nederland identificeren

Van wat er leeft in de Nederlandse natuuris nog maar een fractie bekend. Daar willen wetenschappers wat aan gaan doen.

Een nieuw biodiversiteitsplan: wie zorgt ervoor dat het deze keer wél slaagt?

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Goed nieuws voor de dwergstern, de egel en vele andere bedreigde dieren. Of toch niet? In 2005 was er ook al een ambitieus én haalbaar deltaplan, ook opgesteld mét de landbouw. En dat heeft niets opgeleverd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden