column

Auto met stevige batterij houdt straks bij mij het licht aan

De Sion van Sono Motors krijgt een batterij van zo'n 40 kWh en rondom zonnepanelen. De prijs moet rond de 20.000 euro uitkomen. Nu maar hopen dat die batterij ook voor thuisopslag te gebruiken zal zijn. Beeld Sono Motors

Hoe lang zing ik het in de winter uit met duurzame energie van eigen dak? Niet lang, nog geen dag. Tenzij ik een batterij aanschaf. Die is echter duur, heel duur. Tenzij die in een auto zit die je toch al wilde kopen. Hoe krachtig moet straks de accu van mijn elektrische bolide zijn?

Vanaf het begin (eind 2010) dat ik dit weblog bijhoud, schrijf ik al dat ik opslag wil. Aanvankelijk was ik zo optimistisch, of zo naïef, dat ik met een flinke batterij de hele winter hoopte door te komen, oftewel: los van het net dacht te komen. Dat gaat zeker niet lukken.

In de maanden oktober tot en met februari, waarin ik bijna dagelijks minder stroom produceer dan ik in huis verbruik, kom ik zo'n 800 kWh te kort. Batterijen kosten volgend jaar zo'n 100 euro per kWh, en dus zou een 'los van het net'-batterij me 80.000 euro gaan kosten. Dat gaat niet gebeuren.

Tussenweg

Maar er is wel een tussenweg natuurlijk. Als de batterij groot genoeg is om mijn verbruik een paar dagen te dekken, zou ik al een leuke bijdrage aan de verduurzaming van ons stroomnet kunnen leveren. Ik zou de batterij in de winter dan kunnen vullen als het hard waait en windmolens te veel stroom leveren. En ik kan de stroom uit de batterij dan gebruiken tijdens zogeheten dunkelflautes, een Duitse term voor als er én geen zon te zien is én de wind is gaan liggen. Als veel particulieren een batterij zo inzetten, spaar je op zulke dagen een gasgestookte centrale uit.

Ik heb eens zitten rekenen hoeveel kWh ik gemiddeld per dag verbruik en  dat schommelt zo tussen de 6 en de 9 kWh. In de zomer wekt ik tot 19 kWh per dag op, in de winter is het minimum wel eens 0,2 kWh. Ergens eind september komen de eerste dagen dat ik minder opwek dan ik verbruik, en eind februari de eerste dagen dat ik weer meer opwek dan ik verbruik.

Wil ik bij een gemiddeld verbruik van 7,5 kWh vier aaneengesloten dagen kunnen overbruggen waarop ik zo goed als niets aan stroom produceer, dan moet de batterij 30 kWh groot zijn. Zulke perioden waarin ik in vier dagen 30 kWh te kort kom, heb ik van pakweg begin november tot eind januari. En heb ik een batterij van 50 kWh, dan zou ik een week kunnen overbruggen. Perioden waarin ik in een week 50 kWh te kort kom, zijn er van half november tot half januari.

50kWh

Ik weet niet hoe lang dunkelflautes gemiddeld duren, maar op een enkele uitzonderingen na zal het toch niet veel meer dan een paar dagen tot een week zijn. Dus als ik thuis een batterij van 50 kWh zou hebben, kan ik helpen die periodes te overbruggen. En als die dunkelflautes korter duren, kan ik de batterij inzetten om stroom aan het net terug te leveren, zodat ook dan een gascentrale wordt uitgespaard.

Zo'n batterij van 50 kWh kost straks iets van 5000 euro, en dat vind ik nog steeds veel geld. Maar in de elektrische auto die ik over een of twee jaar koop, zit die batterij standaard ingebouwd. Ja, zult u zeggen, je rijdt toch met die auto? En dus gaat die 50 kWh toch op aan rijden? Bij mij valt dat mee, ik ben gepensioneerd... Mijn auto staat nu ook al heel vaak dagenlang ongebruikt voor de deur. En zo zijn er meer om mij heen die de auto niet intensief gebruiken.

Wil mijn elektrische auto als back-up voor het grote stroomnet kunnen worden gebruikt, dan moet er nog wel wat gebeuren. Het systeem in mijn huis moet er geschikt voor zijn. Ik moet stroom in de batterij kunnen opslaan, wat nu al mogelijk is. Maar ik moet die stroom er ook weer uit kunnen halen, en dat kan nog niet. Bovendien moet het energiebedrijf zo'n beetje vrijelijk over mijn batterij kunnen beschikken, om er het beste rendement uit te halen. Energiebedrijven doen inmiddels al experimenten op dit vlak.

Terugverdienen

En dan is er natuurlijk nog het oerhollandse koopmanschap. Ik wil iets kunnen verdienen aan die stroomhandel. De kosten van de batterij wil ik deels kunnen terugverdienen door mijn batterij bij een stroomoverschot met goedkope stroom te laden en de stroom dan bij een stroomtekort tegen iets hogere prijs terug te leveren. Daar worden al proeven mee gedaan, dus ik stel me voor dat ook dit binnen een paar jaar normaal gaat worden.

Kortom: als de autofabrikanten volgend jaar of uiterlijk in 2020 met betaalbare e-auto's komen met een flinke accu, het gebruik van die accu als tijdelijke opslag voor elkaar is én de energiebedrijven weten hoe zij mij enige winst op mijn stroomhandel moeten gunnen, dan ga ik een e-auto kopen, en er 's winters zo min mogelijk mee rijden....

In zijn weblog Vincent wil Zon belicht Vincent Dekker allerlei innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. Lees meer afleveringen op trouw.nl/vincentwilzon.

Britse batterij maakt ook de buren blij

Het succes van groene energie staat of valt met slimme opslag van stroom. Voor de uren zonder zon en wind. Britse onderzoekers hebben een 'slimme batterij' die daarvoor zorgt én het piekstroomprobleem oplost.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden