Synthetische kerosine

Amsterdam investeert in groene vliegtuigbrandstof

null Beeld Trouw/Sander Soewargana
Beeld Trouw/Sander Soewargana

De gemeente Amsterdam gaat geld steken in de ontwikkeling van synthetische kerosine, dat is duurzame vliegtuigbrandstof. Met een subsidie van 250.000 euro wordt Amsterdam een van de partners in het bedrijf Synkero, dat de groene kerosine gaat produceren in een nieuwe fabriek in het havengebied. Vanuit dat gebied loopt al een kerosinepijplijn naar Schiphol.

Het streven is om in 2025 te beginnen met de bouw van de fabriek en er vanaf 2027 jaarlijks 50.000 ton aan ‘elektrofuel’ te produceren, voldoende voor één vlucht per dag heen en terug naar New York. Dat is bescheiden op het totale verbruik van Schiphol, zegt wethouder Victor Everhardt (economische zaken), maar hij wijst erop dat “deze eerste stappen essentieel zijn voor de verduurzaming van de luchtvaartsector”. Daarnaast levert de nieuwe fabriek 40 tot 60 banen op in de regio Amsterdam.

De groene kerosine wordt gemaakt via een chemisch proces met groene waterstof en CO2. De groene waterstof wordt geproduceerd uit water en duurzame elektriciteit, de CO2 wordt afgevangen in de industrie of direct uit de lucht gefilterd. Het is dus een ander procedé dan zogeheten biokerosine, die wordt gemaakt van onder meer gebruikt frituurvet.

Naast de gemeente zijn KLM, Schiphol, Port of Amsterdam en SkyNRG (een grote internationale speler op het gebied van duurzame vliegtuigbrandstof) de andere partners in Synkero.

Lees ook:

Column Esther Bijlo: Het is een KLM-primeur, kunstkerosine. Maar hoe blij moeten we ermee zijn?

We kunnen Einstein niet meer vragen of hij het vervangen van Shellkerosine door Shellsynthetischekerosine als een andere denkwijze zou bestempelen. Hij zou vast wel meteen de somme-tjes erbij leveren om te kunnen ­beoordelen wat we met deze vondst aanmoeten. Dat doet VVD-minister Van Nieuwenhuizen niet, waardoor haar primeur eenvoudig in de hoek van ‘groenwassen’ kan worden weggezet.

Zo wordt vliegen eindelijk wel echt groen

Nu Schiphol zo goed als stilligt, is het moment aangebroken om de luchtvaart écht duurzaam te maken, schrijft Stephan Steinmetz in dit essay. Daarin stelt hij dat het enige medicijn dat het predicaat duurzaamheid verdient de vervanging van fossiele kerosine door synthetische kerosine is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden