Amsterdam duurzaam? Volgens een internationale ranglijst wel.

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Onderzoeksbureau Arcadis roept Amsterdam uit tot een van de duurzaamste steden op het vlak van mobiliteit. Het gevolg van jarenlang beleid, zegt lector Ineke Spapé.

Jeannine Julen

Duurzaam? Zo zou de argeloze Amsterdammer zijn stad niet snel omschrijven als hij 's ochtends langs rijen meurende auto's fietst. 'Mijn stad is volledig dichtgeslibd', kan diezelfde Amsterdammer zelfs denken als hij de auto een keer verkiest boven zijn tweewieler. Toch roept onderzoeksbureau Arcadis de hoofdstad uit tot de nummer vijf van de wereld als het gaat om duurzame mobiliteit. Havenstad Rotterdam doet het in de tophonderd van Arcadis met een 26ste plaats ook best aardig.

Tekst loopt door onder de afbeelding

null Beeld Louman & Friso
Beeld Louman & Friso

Koerswijziging

Lector mobiliteitsmanagement Ineke Spapé kijkt er niet vreemd van op. "We plukken nu de vruchten van een koerswijziging die zo'n veertig jaar geleden in gang is gezet." Want, zegt de lector aan de NHTV University For Applied Sciences in Breda, in de jaren zeventig was de auto de maat der dingen. "Toen kon je nog met je auto in de Amsterdamse Kalverstraat komen. De laatste decennia is ingezet op het auto-onvriendelijk maken van binnensteden. Door parkeertarieven te verhogen, straten te verkleinen of geheel autovrij te maken. Tegelijkertijd zijn de alternatieven voor de auto aantrekkelijker geworden. Er zijn meer voet- en fietspaden en het openbaar vervoer krijgt ruim baan."

Tekst loopt door onder de afbeelding

null Beeld Louman & Friso
Beeld Louman & Friso

Duur

Waar Nederland op het vlak van duurzame mobiliteit geldt als wereldwijde voorloper, scoren we op betaalbaarheid juist minder goed, laten de statistieken van Arcadis zien. Ook daar kan Spapé zich in vinden. "Ons openbaar vervoer is relatief duur. Vergelijk je dat met de kosten voor een auto, dan is het ov nog wel goedkoper."

Wat maakt dat steden als Parijs, Hongkong en Praag betaalbaarder zijn dan Amsterdam en Rotterdam vindt Spapé moeilijk om te zeggen. "Het kan aan subsidie liggen, maar ook aan cao's. Misschien worden de buschauffeurs in Hongkong slechter betaald dan hun Nederlandse collega's. Die tariefopbouw is moeilijk te achterhalen."

Tekst loopt door onder de afbeelding

null Beeld Louman & Friso
Beeld Louman & Friso

Praktijk

Niet altijd komen de statistieken van Arcadis overeen met de praktijkbevindingen van Spapé die voor haar werk de hele wereld afreist. Het onderzoeksbureau noemt het Duitse Frankfurt de meest duurzame stad op het vlak van mobiliteit. Laat Spapé nou net die stad (ze werkt er aan een fietsproject) betitelen als weinig voetgangers- en fietsersvriendelijk. "Ik ben daar op de fiets bijna een keer aangereden door een afslaande politieauto die me niet zag. En dat is niet voor het eerst."

Voor haar duurzame lijst nam Arcadis niet alleen de fiets- en voetgangervriendelijkheid onder de loep. Ook de hoeveelheid uitlaatgassen, elektrische auto's en groene plekken in de stad werden bekeken. Volgens Spapé verdient het autovrije Zwitserse dorpje Zermatt op basis van die criteria een nummer-éénpositie. Of Genève, dat al jaren inzet op meer ruimte voor voetgangers. En Amsterdam? Dat moet plaatsmaken voor de echte fietshoofdstad van de wereld: Groningen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden