Aantal huishoudens dat fairtrade koopt flink gestegen

Een medewerkster van Milieudefensie kijkt in het kader van de jaarlijkse ECO-tellingen hoeveel biologische en Fairtrade producten er in de schappen liggen in een Plus-filiaal.Beeld anp

Het aantal huishoudens in Nederland dat fairtrade levensmiddelen koopt, is vorig jaar met bijna 500 duizend (plus 6 procent) gestegen tot 4,8 miljoen. Dat betekent dat 63 procent van alle huishoudens in 2014 een of meerdere van deze duurzame producten kocht.

Sinds 2011 is het aantal huishoudens dat fairtrade producten koopt met 13 procent toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK in opdracht van Stichting Max Havelaar, Fair Trade Original en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels.

De groei wordt vooral veroorzaakt door een stijging van het aantal kopers van koffie en chocolade. Ten opzichte van 2013 steeg het aantal kopers in deze segmenten met respectievelijk 21 procent en 7 procent.

Jongeren kopen meer fairtrade
Vooral jongeren tot dertig jaar zijn vorig jaar meer fairtrade gaan kopen en mensen in de leeftijd van 40-49 jaar. Het aantal 65-plussers dat fairtrade producten koopt is al jaren stabiel, terwijl deze groep landelijk juist in omvang toeneemt.

Vrijwel alle supermarkten in Nederland verkopen fairtrade producten. Bij supermarktketen PLUS worden volgens de onderzoekers relatief veel fairtrade producten gekocht. Het marktaandeel van PLUS binnen de fairtrade omzet nam vorig jaar met 2,1 procent toe.

Aan het onderzoek deden 6000 huishoudens mee.

Een vrouw schenkt fairtrade koffie in.Beeld anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden