Aanbieders energiedeals profiteren

Hoogspanningsstation in Tiel. Beeld ANP

Collectief overstappen naar een goedkopere stroomleverancier levert niet alleen de consument geld op. De aanbieder profiteert mee. De ANWB verdient 70 euro aan ieder lid dat via de autobond overstapt naar een andere energieleverancier.

De Vereniging Eigen Huis ontvangt 40 euro voor iedere gelukte transfer. De Consumentenbond incasseert 30 euro en omroepvereniging Veronica 'ook zoiets', schat een woordvoerder.

Diverse grote organisaties maken collectieve energie-inkoop mogelijk voor hun leden. Bij die acties snijdt het mes op z'n minst aan twee kanten: zowel de aanbieder als de leden profiteren. De Consumentenbond heeft al zo'n 1,75 miljoen euro verdiend aan twee acties voor collectieve inkoop van energie.

Bij de eerste actie van de bond deden 50.000 geïnteresseerden mee, daarvan stapten er 23.500 over, bij een tweede actie namen er 80.000 deel aan de inschrijving en stapten 34.000 consumenten over naar een ander, goedkoper energiebedrijf. Op dit moment loopt er een derde actie (tot 19 maart), waarvoor inmiddels bijna 72.000 consumenten zich hebben ingeschreven.

De Consumentenbond is de enige van de vier die de opbrengst per deelnemer ook publiceert op de website. ANWB, Vereniging Eigen Huis en Veronica melden dit niet. "Maar we doen er niet geheimzinnig over, hoor", zegt woordvoerster Manon van Essen van Eigen Huis. "Iedere overstapper levert ons 40 euro op. Dat wil niet zeggen dat we er ook geld aan overhouden. Voor de acties moeten we ook heel veel marketinginspanningen doen en die kosten ook geld."

Sinds najaar 2009 heeft Eigen Huis vijf grote acties voor collectieve inkoop van energie gehouden. Nummer zes loopt nog, daarvoor hebben zich tot dusver ongeveer 100.000 huishoudens ingeschreven.
Door de eerdere acties zijn 94.000 mensen overgestapt. Dat leverde Eigen Huis een kleine vier miljoen aan inkomsten op. "Daar stonden heel veel kosten tegenover", zegt Van Essen. "We hebben een grote campagne gehad op radio en tv om consumenten bewust te maken. Ik denk dat er uiteindelijk geld bij moet."

De overstappers hebben volgens Eigen Huis door de actie op jaarbasis gemiddeld 250 tot 350 euro voordeel op hun energienota.

Bij Veronica wordt de opbrengst van de eerste collectieve inkoopactie voor de 800.000 lezers van het tv-magazine in beginsel bijgestort in het aanbod dat aan de inschrijvers wordt gedaan, vertelt Ronald Luijendijk van de omroeporganisatie. "Daarom melden we de inkomsten niet op de website. We zitten nog in de leerfase, het is de eerste keer voor ons. Als wij het goedkoopste aanbod niet scherp genoeg vinden, zullen wij de vergoeding inbrengen in de offertes."

Ook grootste vereniging experimenteert

De ANWB, met 4 miljoen leden de grootste vereniging van Nederland, experimenteert dit jaar voor het eerste met collectieve ledeninkoop. De bond van autorijders is bezig het terrein van collectieve inkoop te verkennen. Op de website en in het ledenblad Kampioen worden ook led-lampen en elektrische scooters met ledenvoordeel aangeboden. De korting op de scooter kan oplopen tot 600 euro, afhankelijk van het aantal inschrijvers.

Leden kunnen zich ook aanmelden voor gezamenlijke inkoop van groene energie. De teller stond gisteren op 26.500 geïnteresseerden. Op 26 maart eindigt de inschrijving.

Volgens woordvoerder Ad Vonk levert de actie zelfs een win-win-win-situatie op. "Het milieu wint, want we bieden groene energie aan. De consument wint, want hij krijgt als het goed is goedkopere energie. En de ANWB wint. Maar wij moeten de opbrengst ook weer delen met het bedrijf dat de energieveilingen organiseert. Daarnaast hebben wij ook veel kosten."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden