100 op A10 gevaar voor gezondheid

A10 zuid.Beeld anp

Tienduizenden Amsterdammers lopen een groter risico op luchtwegaandoeningen en chronische ziekten sinds de snelheid op de A10-West vorig jaar juli is verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur. De uitstoot van roet en stikstofdioxide is er met 7 procent toegenomen, vergelijkbaar met die toename langs de A13 bij Rotterdam Overschie, zo blijkt uit metingen. Maar de vervuiling is groter en er wonen meer mensen, zegt Milieudefensie.

De rechtbank in Rotterdam veegde vorige week de vloer aan met het besluit van verkeersminister Schultz om de snelheid op de A13 van 80 naar 100 kilometer per uur te verhogen. Morgen dient een soortgelijke zaak bij de Amsterdamse rechtbank, waarin de gemeente Amsterdam en Milieudefensie gehoor proberen te krijgen voor hun bezwaren tegen dezelfde snelheidsverhoging op de A10.

Schultz wees die bezwaren eerder af, met als motivatie dat auto's inmiddels veel schoner rijden dan toen de snelheid omwille van de omwonenden werd verlaagd naar 80 kilometer per uur. Bovendien is de doorstroming van het verkeer gebaat bij zoveel mogelijk dezelfde snelheid.

"De bewoners van Amsterdam-West betalen met hun gezondheid voor de ambities van de minister", zegt Ivo Stumpe van Milieudefensie. "Net als in Overschie. Alleen wonen in Amsterdam meer mensen langs de snelweg." Volgens Milieudefensie is de uitstoot van stikstofdioxide op de ring Amsterdam tussen knooppunt Nieuwe Meer en de Coentunnel vijf keer zo hoog als de minister heeft voorzien. In Overschie is dat volgens metingen van de Milieudienst Rijnmond 2,5 keer zoveel.

Milieudefensie gebruikt meetgegevens van de GGD Amsterdam voor een analyse naar voorbeeld van de Milieudienst Rijnmond. Die constateerde dat de vervuiling en geluidsoverlast in Overschie tot een daling van de gemiddelde levensverwachting met twintig dagen zou leiden. In Amsterdam ligt de vervuiling hoger en daalt de levensverwachting met 79 dagen, berekende Milieudefensie.

De GGD Amsterdam onderschrijft die conclusie bij dezelfde aannames. Maar volgens de GGD zit daar wel wat rek in omdat getwist kan worden over het aantal mensen dat direct last heeft van de vervuiling. Maar dat de gezondheid te lijden heeft van de hogere snelheid, staat ook voor de GGD vast.

De concentratie stikstofdioxide ligt met 55 microgram per kubieke meter veel hoger dan de Europese norm van 40 microgram waaraan Nederland in 2015 moet voldoen.

Minister moet rekening houden met bewoners
Minister Schultz moet van de rechtbank in Rotterdam een nieuw besluit nemen over de bezwaren van omwonenden, de gemeente Rotterdam en Milieudefensie tegen de snelheidsverhoging op de A13 bij Overschie. De minister heeft 'niet het juiste gewicht toegekend aan de belangen van omwonenden' en juist te veel waarde toegekend aan de wil van de automobilist om door te rijden, oordeelde de rechtbank. De rechtbank constateerde dat de minister weliswaar binnen de normen voor uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide blijft, maar dat ze rekening moet houden met metingen die uitwijzen dat na haar besluit de gezondheid in het geding is. Ook maakte de minister ten onrechte gebruik van de ruimte die in de wet is ingebouwd om geluidsoverlast in uitzonderlijke gevallen te gedogen.

 
Milieudefensie: Amsterdammers leven 79 dagen korter.
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden