Risico's

Weersextremen kunnen mobiliteit langdurig ontwrichten, zeggen KIM-experts

Door het noodweer en de overstromingen van de afgelopen weken, was de mobiliteit in delen van de getroffen gebieden, zoals hier in het Belgische Pepinster, voor langere tijd ontregeld. Beeld BELGA
Door het noodweer en de overstromingen van de afgelopen weken, was de mobiliteit in delen van de getroffen gebieden, zoals hier in het Belgische Pepinster, voor langere tijd ontregeld.Beeld BELGA

Extreem weer kan de mobiliteit ontregelen, waarschuwt een studie. Aanpassingen zijn nodig.

Frank Straver

Droogte, hitte, storm en plensbuien – weersextremen die optreden in een opwarmend klimaat – kunnen ertoe leiden dat het verkeer in Nederland aan alle kanten vastloopt. Dat blijkt uit een recent onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) in opdracht van het rijk. Het KIM zette op een rijtje wat de gevolgen van de klimaatcrisis kunnen zijn voor de Nederlandse mobiliteit.

Die risico’s gaan veel verder dan files op de snelweg vanwege plassen op de weg. Spoorbanen kunnen onbruikbaar worden door weggeslagen of drijfnatte onderdelen. Schepen kunnen vast komen te liggen in drooggevallen stukken rivier. Bruggen en regelsystemen kunnen bezwijken door oververhitting. Landingsbanen van luchthavens en tunnels kunnen volstromen met regenwater of juist verzakken door droogte.

Het oosten van Nederland is relatief gevoelig voor verzakkingen, omdat de droogteproblematiek daar het grootst is. De zeehavens en luchthaven Schiphol dreigen eerder geraakt te worden door overstromingen, omdat ze onder zeeniveau gelegen zijn.

‘Voorbereiden op klimaatverandering’

Het is beslist niet gezegd, benadrukt de studie, dat al die problemen in de toekomst daadwerkelijk zullen optreden. Het ligt er maar net aan in hoeverre de klimaatproblematiek uit de hand loopt – of niet. Wanneer landen er in slagen om gezamenlijk de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen, kan de ontwrichting relatief beperkt blijven. Maar dat de klimaatcrisis met een sisser afloopt, zit er al niet meer in. “Ook als we snel stoppen met de emissie van broeikasgassen, moeten we ons voorbereiden op klimaatverandering”, aldus het kennisinstituut.

De KIM-experts hadden de conclusies van hun studie net naar de drukker gestuurd toen de watersnood in Limburg (en in buurlanden) optrad. Die ramp toonde aan dat de scenario’s voor verstoringen van mobiliteit, zoals het KIM in kaart bracht voor de komende decennia, nu al spelen. Diverse wegen en spoorbanen kampten met ontregeling. Vooral spoorbanen die lang onder water blijven staan zijn kwetsbaar, aldus het KIM. Het kan maanden duren om defecte rails te vervangen.

Er zijn tal van mogelijkheden om het extreme weer het hoofd te bieden, voorziet het KIM. Dat kan door infrastructuur te versterken of te verhogen. Transportroutes kunnen beschermd en verlegd worden. En ook wanneer het mis gaat, zijn er oplossingen denkbaar. Een spoorbaan kan zó ingericht worden, dat het water gemakkelijker wegstroomt. Mensen kunnen bovendien omreizen, om getroffen gebieden te ontwijken. Ook dat is ‘klimaatadaptatie’, aldus het KIM. Dat lukt vooral met wegverkeer, een schip of vliegtuig gebruikt kritieke infrastructuur waar geen plan B voor bestaat.

Lees ook:

Het is tijd om straten, wijken, buitengebieden klaar te stomen voor extreem weer

Het oprukkende water overviel Limburg. Net als in 1995, maar nu nog veel heviger. Doet Nederland wel genoeg aan waterveiligheid, nu plensbuien door klimaatverandering zullen toenemen?

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden