Steden hebben maar weinig ambitie voor schoner verkeer
De grootste steden van Nederland hebben maar weinig plannen om het verkeer schoner te maken. In slechts enkele steden worden vervuilende auto’s geweerd, en plannen om het eigen wagenpark te verduurzamen bestaan maar in een paar gemeenten.
Dat concludeert stichting Natuur & Milieu, die de coalitieakkoorden van 32 stedelijke gemeenten analyseerde. Daarbij keek de milieuorganisatie naar wat de besturende partijen hebben afgesproken over bijvoorbeeld laadpalen voor elektrische auto’s, voorzieningen voor fietsen en de bevoorrading van winkels. Slechts vier van de onderzochte gemeenten krijgen het predikaat ‘goed’. De overige scoren ‘matig’, ‘redelijk’ of ‘onvoldoende’.
De ranglijst wordt aangevoerd door Utrecht. Die stad heeft weliswaar geen plannen voor (nieuwe) snelfietspaden, maar kent wel een milieuzone en streeft naar een emissieloos openbaar vervoer. Hekkensluiter is de gemeente Venlo.
Elektrisch rijden
Met name maatregelen voor elektrisch rijden blijven volgens Natuur & Milieu flink achter in de Nederlandse steden. In minder dan de helft van de onderzochte collegeakkoorden zijn daar plannen voor. In een derde van de akkoorden wordt zelfs helemaal niets vermeld over elektrisch rijden.
Opvallend is volgens Natuur & Milieu dat de samenstelling van het college weinig invloed lijkt te hebben op de duurzame ambities: zowel koploper Utrecht als achterblijver Venlo heeft wethouders van GroenLinks.
Duurzame mobiliteit
In een toelichting erkent woordvoerder Jolanda van Zwieten van Natuur & Milieu dat de ‘duurzaamheid’ van een stad niet alleen tot uitdrukking komt in plannen voor schoner verkeer. Maar, zegt ze: “Wij hebben er bewust voor gekozen om de collegeakkoorden op duurzame mobiliteit te checken, omdat daar de meeste winst geboekt kan worden op het gebied van schone lucht en CO2-uitstoot.” In een grote stad, stelt Van Zwieten, woont een groot aantal mensen op één plek en blijft vervuilde lucht hangen. Dat maakt schoon verkeer een belangrijk vraagstuk.
De steden met weinig ambitie (behalve Venlo ook Almere en Leeuwarden) krijgen van Natuur & Milieu het advies hun oor te luisteren te leggen bij steden die juist veel van plan zijn: naast Utrecht zijn dat Den Haag, Leiden en Zaanstad. Want juist de grote steden kunnen maatregelen nemen die nodig zijn om de doelstellingen uit het Klimaatakkoord te behalen.
Lees ook:
Amsterdam duurzaam? Volgens een internationale ranglijst wel
Onderzoeksbureau Arcadis roept Amsterdam uit tot een van de duurzaamste steden op het vlak van mobiliteit. Het gevolg van jarenlang beleid, zegt lector Ineke Spapé.