Vintage meubels zijn tegenwoordig gewild. Beeld internetplatform Reliving
Vintage meubels zijn tegenwoordig gewild.Beeld internetplatform Reliving

Groene claimTweedehands

Meubels met ervaring, beter voor de CO2-uitstoot

Een tegengif voor fast furniture, dat is het uitgangspunt van internetplatform Reliving. Het langer in de roulatie houden van meubels is altijd duurzamer dan ze weggooien en nieuwe kopen. Toch?

Robin van Wechem

Het is de oprichters van Reliving een doorn in het oog, het gemak waarmee meubels worden afgedankt. Als onderdeel van een weggooimaatschappij hebben meubels een behoorlijke milieu-impact. En net als met veel te goedkope kleren zijn mensen vaak niet eens lang blij met veel te goedkope huisraad.

Dat moet anders, vonden Jody Klaassen, Ananda van Doorn en Vincent van Leeuwen. Op hun online platform staan uitsluitend tweedehands én tweedekans artikelen. Meubels met een verleden dus, of ze nou al decennia op dezelfde plek hebben gestaan of enkele weken of maanden in een showroom. Ook nieuwe maar geretourneerde producten zijn welkom, al zijn daar nu slechts enkele aanbieders van.

Om de stijl en kwaliteit van de producten te bewaken, bemoeit Reliving zich actief met het aanbod. Geen item komt online zonder dat het door het team is beoordeeld. Verkopers moeten goede foto’s maken en eventuele gebruikssporen of defecten melden.

CO2-uitstoot per meubelcategorie

Producten die te groot zijn voor pakketpost kunnen tegen vaste tarieven worden bezorgd. En om te voorkomen dat mensen afhaken door ruwe omgangsvormen (een veelgehoorde klacht over Marktplaats), staat er continu een klantenservice paraat. Voor al deze diensten rekent het bedrijf wel tussen de 10 en 19 procent commissie (gemiddeld 12 procent), die de koper betaalt.

Dat tweedehands duurzamer is, lijkt logisch. Toch is het behoorlijk lastig om goed te onderbouwen. Van zoveel uiteenlopende spullen is het ondoenlijk om materialen en gewicht te achterhalen en zo de benodigde energie en grondstoffen per product door te rekenen.

Daarom heeft Reliving de CO2-uitstoot per meubelcategorie geschat, op basis van de methode van de Furniture Industry Research Association. Dan stoot een nieuwe fauteuil bijvoorbeeld 43 kilo CO2 uit, een bank zo’n 90 kilo en een bureau 35 kilo. Als je een item bij Reliving koopt, bespaar je deze hoeveelheid CO2, is het idee. De uitstoot van het transport zit daar niet bij in.

Bestaande producten langer in de kringloop

Experts zijn lovend over het initiatief. Diane Zandee, onderzoeker aan de Nyenrode Business Universiteit denkt dat Reliving voorziet in een behoefte. “Het aantal kringloopwinkels groeit al jaren en zeker het afgelopen anderhalf jaar is er veel naartoe gebracht én veel gekocht. Het organiseren van vraag en aanbod van gebruikte producten sluit aan bij een duurzamere maatschappij.”

Gjalt de Jong, hoogleraar duurzaam ondernemerschap in de circulaire economie aan de Rijksuniversiteit Groningen, is eveneens enthousiast. “Dit is een prachtig voorbeeld van een startup van jonge mensen die laten zien hoe je met een platform en een eenvoudig verdienmodel bestaande producten langer in de kringloop kunt houden.”

Net als Zandee ziet De Jong Reliving als een variant van de kringloopwinkels. De positieve milieu-impact daarvan werd vorig jaar onderzocht door adviesbureau Ecorys. Uit cijfers van de branchevereniging voor kringloopwinkels bleek dat ruim 40 procent van de ingezamelde spullen opnieuw werd aangeboden voor verkoop. Een derde werd bestemd voor recycling.

Dat verkopers op het platform van tevoren toezeggingen moeten doen over hun beschikbaarheid en handelingssnelheid ondersteunt volgens Zandee een betrouwbaar proces. Als een koper een item van tevoren wil bezichtigen bij de verkoper, is Reliving betrokken bij het maken van de afspraak. De verzending handelt het platform af als een reguliere webwinkel. “Er is goed nagedacht over de betrokkenheid van Reliving in het proces en de ondersteuning van klanten.”

De marge van 10 tot 19 procent die kopers op een product afstaan aan Reliving vindt ze aan de hoge kant in vergelijking met Marktplaats of kringloopwinkels. Maar op die plekken is de prijsstelling vaak ook niet zo transparant. De Jong wijst erop dat gemiddeld 12 procent van een laag bedrag een relatief bescheiden omzet per product oplevert.

Hij is het met Zandee eens dat de toegevoegde waarde van Reliving een uitdaging is in vergelijking met Marktplaats, kringloopwinkels of steeds meer grote winkelketens die koophoeken met ‘tweedekansjes’ inrichten. “De duurzame consument wil bewust niet veel betalen voor consumentengoederen. Het is lastig om het verdienmodel goed te krijgen, daarom zijn er ook subsidies voor kringloopwinkels.”

CO2-besparing

Dat Reliving kopers helpt hun CO2-uitstoot omlaag te brengen, lijkt Zandee aannemelijk. “De grootste impact zit in de productiefase van meubels. Als je die terugbrengt door hergebruik, kan de CO2-besparing flink oplopen.”

De Jong wijst er juist op dat die besparing al snel teniet wordt gedaan door het transport. “Je verliest het ecologische voordeel als je veel gaat rijden met spullen, tenzij je heel efficiënt met bestaande routes en leveringen kunt meeliften. Dan is het beter om bij een lokale tweedehands winkel of kringloop te kopen, of gewoon helemaal niet kopen.”

Arnold Tukker, hoogleraar industriële ecologie aan de Universiteit Leiden, verwacht dat de milieu-impact van het transport wel meevalt. “Je zult oude meubels altijd ergens heen moeten brengen, zelfs al zet je ze bij het grofvuil. Als de CO2-schattingen van Reliving kloppen, kun je een bijzettafeltje zo’n 120 kilometer in een lege bus vervoeren voordat de balans omslaat.”

In de serie Groene Claim worden als duurzaam aangeprezen producten kritisch bekeken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden