Fossiele misleiding
KLM misleidt klanten met belofte dat ze uitstootvrij kunnen vliegen, oordeelt Reclame Code Commissie
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft misleidende reclame gemaakt door te claimen dat klanten CO2-vrij kunnen vliegen. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie na een klacht.
De KLM mag haar klanten niet voorspiegelen dat ze CO2-vrij kunnen vliegen, blijkt uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie. Een vliegtuig kan immers niet vliegen zonder koolstofdioxide uit te storen. Klanten kunnen die uitstoot tegen betaling compenseren en met dat geld neemt KLM deel aan herbebossingsprojecten. Maar die voldoen alleen aan theoretische standaarden, zonder dat in de praktijk de compensatie gegarandeerd is, redeneert de RCC. Ook bestaan er wetenschappelijk nog veel twijfels over compensatie via bosprojecten.
Het CO2 Zero-programma van KLM bestaat sinds 2008. De Commissie stelt in de uitspraak dat de slogan ‘Be a hero, fly CO2 zero’ een absolute claim is, die de luchtvaartmaatschappij onvoldoende kan onderbouwen. KLM zei tijdens de zitting in februari dat klanten best begrijpen dat het niet gaat om echt klimaatneutraal reizen.
De klacht is in oktober ingediend door Eric Stam, docent Nederlands op een luchtvaartschool, samen met Schipholwatch, Reclame Fossielvrij en tachtig anderen, onder wie wetenschappers en schrijver Babette Porcelijn. Stam reageert enthousiast: “We zijn echt volledig in het gelijk gesteld. Natuurlijk had ik dat ook wel verwacht, maar dit is een sterk signaal aan bedrijven én aan klimaatminister Rob Jetten om serieus met de bestrijding van fossiele misleiding aan de slag te gaan.”
Voor Reclame Fossielvrij gaat de uitspraak nog niet ver genoeg. “Het is goed dat de RCC deze misleiding aanpakt, maar dit gebeurt pas na veertien jaar. Het zou nog beter zijn als de misleiding helemaal voorkomen wordt. Die garantie is er alleen met een reclameverbod voor vervuilende bedrijven.”
KLM bestudeert de uitspraak nog.
Lees ook:
‘Klimaatdrammer’ Eric Stam kraakt misleidende groene claims in reclames - en met succes
Bedrijven die zich in reclames op de borst kloppen over hun duurzaamheid worden door burgers scherp in de gaten gehouden. Met misleiding of overdrijving komen adverteerders niet zomaar weg.