Klacht over 'misleidende' recyclingcampagne van Coca-Cola

Een fragment uit de bekritiseerde advertentie van Coca-Cola Beeld Trouw
Een fragment uit de bekritiseerde advertentie van Coca-ColaBeeld Trouw

Greenpeace heeft gisteravond een klacht ingediend tegen advertenties waarin Coca-Cola eigen frisdrankflessen aanprijst als ‘100 procent recyclebaar’.

Joop Bouma

Volgens de milieuorganisatie misleidt de frisdrankenfabrikant consumenten door zich te profileren als ‘innovatief en milieuvriendelijk’. Een groot deel van de kleine colaflesjes wordt niet gerecycled, maar in afvalovens verbrand.

Coca-Cola adverteert met de tekst op abri’s en in kranten (waaronder in Trouw). Met de stelling van Coca-Cola dat de eigen PET-verpakkingen 100 procent recyclebaar zijn wekt het bedrijf volgens Greenpeace de suggestie dat de PET-fles een duurzaam initiatief is van Cola-Cola zelf. Recyclebaarheid is een algemene eigenschap van alle PET-flessen, aldus Greenpeace.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

De Coca-Cola-advertentie, zoals die in onder meer Trouw verschijnt. Beeld Trouw
De Coca-Cola-advertentie, zoals die in onder meer Trouw verschijnt.Beeld Trouw

"Als een dergelijke algemeenheid op deze wijze als milieuclaim wordt voorgeschoteld, moet Coca-Cola ook melden dat de recyclebaarheid in de praktijk van weinig waarde is’’, aldus de klacht bij de Reclame Code Commissie. Bij de consument kan de indruk ontstaan dat Coca-Cola zijn flessen 100 procent hergebruikt, meent Greenpeace. "Dat is onjuist." In kleine letters staat weliswaar onderaan de advertentie dat de uiting alleen slaat op de grote anderhalve liter flessen. Maar volgens Greenpeace is die tekst op de abri’s voor voorbijgangers nauwelijks te lezen.

Arjanne Hoogstad, woordvoerster van Coca-Cola Europa, vindt de klacht van Greenpeace ‘jammer’. "Wij vinden het belangrijk om consumenten bewust te maken van de mogelijkheden van recycling. Wij doen het als bedrijf op het gebied van duurzaamheid niet slecht. Andere partijen dan Greenpeace vinden dat ook." Volgens Hoogland klopt de informatie in de advertenties.

Lees ook: Zwerfinator raapte 20.000 blikjes en flesjes: Hielp het? Nee
Lees ook:
Nederland behoort tot top acht in recyclen
Lees ook: Plastic afvalberg groeit, ondanks recycling

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden