Kapitaalinjectie

Investeerders moeten e-bikefabrikant VanMoof te hulp schieten, ondanks jaren van groei

Ties Carlier, mede-oprichter van VanMoof, op een van zijn elektrische fietsen.  Beeld VanMoof/Reuters
Ties Carlier, mede-oprichter van VanMoof, op een van zijn elektrische fietsen.Beeld VanMoof/Reuters

Ondanks toenemende omzetgroei leed e-bikefabrikant VanMoof de afgelopen jaren grote verliezen. Investeerders moesten het bedrijf onlangs met extra kapitaal op de been houden.

Jelmer Mulder

De strak vormgegeven e-bikes van VanMoof zijn in veel Nederlandse steden niet meer weg te denken – hoe graag de tegenstanders van de ‘elitaire’ en snelle fietsen dat ook zouden willen. Ondanks de spectaculaire groei moest het bedrijf recent de financiële hulp inroepen van zijn investeerders.

Volgens Het Financieele Dagblad was VanMoof twee maanden verwijderd van een bestaanscrisis. Het Amsterdamse bedrijf riep daarom zijn investeerders op tot een kapitaalinjectie. Doordat aandeelhouders gehoor gaven aan de oproep blijft de fietsenfabrikant voorlopig op de been. Het werd niet bekendgemaakt hoeveel geld het bedrijf aan hulp ontving, noch of die hulp leningen en/of investeringen betreft.

VanMoof, dat in 2009 werd opgericht door de Nederlandse broers Taco en Ties Carlier, groeide de afgelopen jaren flink. In 2021 steeg de omzet naar 83 miljoen euro per jaar. Ook breidde het bedrijf uit naar onder andere Duitsland, Japan en de Verenigde Staten.

Die groei betekende niet dat VanMoof ook ruime winsten boekte. Integendeel. In zowel 2021 als 2022 leed VanMoof een verlies van ongeveer 78 miljoen euro. De financiële kwetsbaarheid werd onderstreept door het feit dat de accountant de voorlopige jaarrekening over 2021 niet wilde ondertekenen, omdat onduidelijk was of het bedrijf voldoende nieuw geld kon aantrekken.

Toekomstbestendig zakelijk model
De problemen bij VanMoof roepen de vraag op of de strategie van het bedrijf wel toekomstbestendig is. De nadruk daarin ligt op groei, liet Taco Carlier eerder weten: “Onderaan de streep maken we verlies, maar groei is momenteel belangrijker dan winstgevendheid. Schaalgrootte werkt als een vliegwiel en met extra geld kunnen we de fiets doorontwikkelen zodat de kwaliteit omhoog gaat en de prijs omlaag.”

VanMoof ontwikkelde de afgelopen jaren wel degelijk door; niet zo lang geleden presenteerde het nog twee nieuwe modellen van zijn elektrische fietsen, de S5 en A5. Maar er is nog geen sprake van de gedroomde combinatie van een hogere kwaliteit en een lagere prijs.

Allereerst de kwaliteit. Hoewel de nieuwe modellen volgens VanMoof zijn verbeterd ten opzichte van eerdere versies, zijn veruit de meeste rondrijdende VanMoofs nog oude modellen. En die blijken relatief vaak kapot te gaan. In 2021 ging er acht miljoen euro naar reparaties die binnen de garantietijd vielen. Ook zouden veel mensen klagen over lange wachttijden.

Dan de prijs. In de huidige financiële situatie zou VanMoof meer moeten gaan rekenen voor zijn fietsen. Het zal geen toeval zijn dat de nieuwe modellen, met een prijs van een kleine 3000 euro, een stuk duurder zijn dan de oude – die zijn gemiddeld 2500 euro. Wat de prijsverhoging doet voor de verkoop is nog de vraag.

Tot ergernis van anderen

De elektrische fietsen zouden volgens sommigen een statussymbool zijn van de rijken. Ook zouden e-bikers te snel gaan, tot ergernis van anderen die het fietspad gebruiken. Sommigen voeren hun elektrische fiets op met een daarvoor bestemde app, en krijgen daarom ook boven de snelheid van 25 kilometer per uur nog steeds trapondersteuning.

De hoge snelheid waarop VanMoof-rijders andere weggebruikers voorbijrazen was voor De Fietsersbond vorig jaar onderwerp van onderzoek. Uit metingen in Amsterdam bleek dat elektrische fietsen gemiddeld 30 kilometer per uur rijden. De Fietsersbond denkt aan een helmplicht, maar wil het gebruik van e-bikes niet ontmoedigen.

Lees meer:

Deze fiets moet de wereld veroveren
De broers achter het merk VanMoof hopen een wereldwijde ‘revolutie’ te ontketenen met hun (elektrische) fietsen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden