null Beeld
Beeld

Groene claimCosmetica

Hoe duurzaam is het Deense cosmeticamerk Natulique nou echt?

Het Deense cosmeticamerk Natulique laat zich voorstaan op duurzaamheid. Het maakt de groene beloften echter nauwelijks waar.

Robin van Wechem

De naam van het Deense cosmeticamerk Natulique klinkt veelbelovend. Het logo is een blaadje, de ondertitel certified organic beauty. De producten zijn gefotografeerd tegen een achtergrond van groen mos of een zon die door de bomen schijnt.

De vitalizing dry shampoo is volgens de website perfect voor wie haast heeft en toch met een volumineuze bos de deur uit wil. Gojibessen en aloë vera zorgen voor een natuurlijke look; vitaminen, antioxidanten en aminozuren en allerhande voedingsstoffen maken het haar ook nog eens gezond. De natural hair spray heeft toegevoegde vitamine B5 en creëert een stevig en langdurig effect, zonder synthetische verdikkingsmiddelen.

Drijfgas blijft drijfgas

Het drijfgas voor de spuitbussen is afkomstig van biomassa. Dimethylether (DME) wordt normaal gesproken van het fossiele syngas gemaakt. Natulique claimt dat de bio-variant volledig van hernieuwbaar biomassa-afval komt, wat wordt gegarandeerd door een certificate program. Bio DME is biologisch afbreekbaar, ‘niet-corrosief’ en vervuilt bodem of water niet. De stof is niet kankerverwekkend of giftig voor mensen.

null Beeld

Jasper van Kampen, onderzoeker aan de TU Eindhoven, promoveerde vorig jaar op DME als alternatief voor conventionele brandstof. Hij bevestigt dat DME ook van andere grondstoffen kan worden gemaakt. Hij verwijst naar de International DME Association in Washington. Die stelt dat bio DME tot concentraties van 20 procent kan worden bijgemengd bij LPG en diesel. Bio DME zou tot wel 85 procent minder broeikasgassen uitstoten dan diesel. De studie waar dit getal op is gebaseerd, is mede gedaan door de Europese autolobby.

Volgens Stig Bundgaard, medeoprichter van Natulique, is bio DME ‘het duurzaamste en best te gebruiken drijfgas dat er op dit moment is’. De bio DME voor Natulique komt van ‘lokale bronnen’. Voor het certificate program verwijst hij naar de website van bio DME, een onderzoeksproject waar autofabrikant Volvo en olie- en gasgigant Total aan meededen.

Toch is DME nog steeds een drijfgas, zegt Paulien van der Geest, woordvoerder van Milieu Centraal. “Pentaan, (iso)butaan en propaan zijn ook drijfgassen. Ze dragen bij aan de uitstoot van vluchtige organische stoffen (VOS), wat weer bijdraagt aan luchtverontreiniging. Op het leefniveau ontstaat er ozon en dat kan de luchtwegen irriteren.”

Cosmeticaproducten leveren met 5 tot 10 procent een behoorlijke bijdrage aan de totale uitstoot van VOS in Nederland. “Dat gaat vooral om deodorant en haarspray. Wij raden alternatieven zonder drijfgas aan, zoals haarlak in een mechanische verstuiver en deodorant in een stick of roller. Cosmeticakeurmerk Cosmos staat een paar drijfgassen toe, zoals perslucht, zuurstof, stikstof en CO2. Deze stoten geen VOS uit.”

Bundgaard laat weten dat Natulique eerder een haarspray met een mechanische pomp heeft ontwikkeld. De draagstof (waar de andere ingrediënten in zijn opgelost) verstopte echter het pompmechanisme, waardoor de spray onbruikbaar werd. “We gebruiken drijfgas voor de functionaliteit van het product.”

Deodorant kan in ieder geval worden gemaakt zonder drijfgassen die VOS uitstoten, weet scheikundige Barbara Olioso, oprichter van cosmeticalab The Green Chemist Consultancy. “Cosmeticamerk Dove heeft een spuitdeodorant met het Cosmos-keurmerk op de markt gebracht.” Daarin zit stikstof als drijfgas.

Hoewel Natulique volgens Bundgaard als een van de eerste cosmeticamerken meedeed met keurmerk Ecocert, de voorloper van Cosmos, heeft het bedrijf zich daar inmiddels van afgekeerd. “De eisen voor certificering werden minder streng en het keurmerk staat dierproeven in China toe. Daarom hebben we ons eigen keurmerk opgericht: 360BIOCERT, met clausules tegen dierproeven, moderne slavernij, kinderarbeid, enzovoort.”

Van der Geest is niet echt onder de indruk van het bedrijfskeurmerk. “Er is online geen lijst met criteria beschikbaar, waardoor we niet kunnen checken hoe ambitieus die zijn en hoe erop wordt gecontroleerd. Een consument kan dit dus ook niet goed inschatten. Het is veel duidelijker als bedrijven zich aansluiten bij bestaande, ambitieuze en betrouwbare keurmerken, zoals die in de Keurmerkenwijzer.”

null Beeld

Op ingrediëntniveau voldoet Natulique wél aan verschillende internationale en gerenommeerde standaarden, zegt Bundgaard. Het bedrijf gebruikt onder andere stoffen die zijn goedgekeurd door Nordic Ecolabel, de Vegan Society en Ecocert/Cosmos. De hoeveelheid gecertificeerde stoffen verschilt per product. Het voordeel van een keurmerk is dat het hele product is beoordeeld. Nu kan Natulique dus ook stoffen gebruiken die niet zijn goedgekeurd.

Neem bijvoorbeeld de stof phenyl trimethicone in de nourishing hair cream. In het Cosmos-keurmerk zijn siliconen als deze niet toegestaan. Dat geldt ook voor de stoffen (houd u vast, hier volgt een zeer lange naam, en ja, die schuine strepen horen erbij) octylacrylamide / acrylates / butylaminoethyl methacrylate copolymer, evenals vinyl neodecanoate copolymer. Acrylaten en copolymeren staan bovendien op de rode lijst van Beat the Microbead, de organisatie die strijdt tegen microplastics in cosmetica.

Olioso van The Green Chemist verwijst naar recente Europese wetgeving die groene claims beter moet reguleren. Driekwart van de persoonlijke verzorgingsproducten heeft nu namelijk een milieuclaim of (nep)keurmerk en dat is erg verwarrend voor de consument. Uit een grote websitecontrole van bedrijven in de EU bleek vorig jaar dat ruim 40 procent van de claims op allerlei consumentenproducten niet deugt. Ze waren onwaar, overdreven of misleidend. Daar lijken ze bij Natulique aan mee te doen.

In de Groene Claim worden als duurzaam aangeprezen producten kritisch bekeken.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden