null Beeld

column

De toekomstige Elon Musk van de luchtvaart meldt zich

Redactie Trouw

Het eerste elektrische passagiersvliegtuig voor middellange afstand heeft zijn luchtdoop ondergaan. De Alice van eViation verliet een week geleden de startbaan om op 1200 meter hoogte een paar rondjes te vliegen. Een historisch moment in de luchtvaartgeschiedenis.

Eigenlijk had ik u dit een week geleden moeten en willen melden, als vervolg op mijn blog over de vliegtuigfabriek op vliegveld Teuge. Maar zoals u wellicht hebt gezien en gehoord, was ik de afgelopen weken nogal druk met een ander onderdeel van mijn journalistieke werk, de Bijlmerramp. Voor wie dat heeft gemist: de multimediaproductie Rampvlucht is nog terug te zien.

Lijndiensten

Maar goed, alsnog het mooie nieuws uit de Verenigde Staten, waar voor het eerst een toestel voor negen passagiers geheel elektrisch aangedreven het luchtruim koos. De van oorsprong Israëlische start-up eViation liet daar na jaren van voorbereiding zijn Alice op 27 september het luchtruim kiezen. Na de tweezitters van Pipistrel, die in Nederland al rondvliegen bij vliegschool E-Flight Academy, en de luchttaxi’s van onder meer het Duitse Lilium, steeg nu voor het eerst een elektrisch toestel op dat in de toekomst lijndiensten kan gaan onderhouden met elf inzittenden, over vierhonderd kilometer afstand. Dat noem ik toch al behoorlijk volwassen luchtvaart.

De 11-persoons Alice van eViation bij de landing na een geslaagde eerste vlucht. Beeld eViation
De 11-persoons Alice van eViation bij de landing na een geslaagde eerste vlucht.Beeld eViation

In 2019 presenteerde eViation zijn Alice op de luchtvaartshow op Le Bourget bij Parijs. Het toestel zou al in 2021 de eerste proefvluchten gaan maken. Maar een brand gooide roet in het eten. De tegenslag werd gebruikt om het ontwerp verder te verbeteren. Zo kwamen er in plaats van motoren aan de vleugeluiteinden twee motoren vlak bij de staart. Maar verder bleef het ontwerp goeddeels intact.

Betere batterijen svp

De Alice heeft op zijn maiden flight een bescheiden acht minuten gevlogen. Daarbij werd geklommen naar ongeveer 1200 meter en werden een paar rondjes rond de luchthaven gevlogen. Die verliepen vlekkeloos en omstanders konden horen dat je het toestel dan amper of niet meer kunt horen. Elektromotoren zijn veel stiller dan straalmotoren en ouderwetse propellermotoren, zowel voor de passagiers als voor omwonenden.

eViation heeft de datum voor de eerste lijnvluchten met de Alice helaas twee jaar vooruit moeten schuiven, van 2025 naar 2027. De reden is vooral de achterlopende batterij-ontwikkeling. Om aan minstens vierhonderd kilometer vliegbereik te komen, zullen batterijen per kWh stroom nog lichter moeten worden... Daar wordt wereldwijd gelukkig hard aan gewerkt, want ook tal van andere elektrische vliegtuigen, maar natuurlijk ook elektrische auto's en wat al niet, zullen daar baat bij hebben.

De Musk van de lucht

De Alice komt er in drie varianten: een toestel voor negen passagiers en twee piloten, een luxe businessmodel en een vrachtversie. De laatste kan 1250 kilo vracht meenemen en daar zijn er door pakjesvervoerder DHL al twaalf van besteld. De Alice krijgt als gezegd om te beginnen een bereik van 400 kilometer, maar dat moet naar 500 kunnen groeien. Die afstand legt het toestel dan af in een klein uur, met zijn maximumsnelheid van 480 kilometer per uur. Dat brengt je in een uurtje naar Londen, Parijs, Hamburg en Frankfurt, om maar wat bestemmingen te noemen.

eViation is een paar jaar geleden in handen gekomen van de steenrijke Nieuw-Zeelander Richard Chandler. Hij heeft met zijn Clermont Groep ook MagniX overgenomen, de fabrikant van elektromotoren voor vliegtuigen. Die motoren hebben uiteraard vorige week de Alice de lucht in geholpen. Chandler zou zo wel eens de Elon Musk van de luchtvaart kunnen worden. Ik ben benieuwd of hij in de komende jaren ook zijn oog laat vallen op een van de Nederlandse evlieg-startups.

In zijn weblog ‘Vincent wil zon’ belicht Vincent Dekker innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. Lees meer afleveringen op trouw.nl/vincentwilzon. Vincent Dekker heeft ook podcast, onder meer over warmtepompen. Beluister die via deze link of zoek hem op via de bekende kanalen.

Lees ook:

Elektrische vliegtuigen stelen de show in Parijs

Elektrisch vliegen werd tot voor kort door veel deskundigen onmogelijk genoemd. Batterijen zijn te zwaar, als je die in een vliegtuig stopt, kun je geen passagiers meer meenemen, was de redenering. Maar op de grote Parijse luchtvaarttentoonstelling stalen elektrische vliegtuigen deze maand juist de show.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden