Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Voor de campagne hoeft Wilders de straat niet op

Home

Lex Oomkes

Geert Wilders in Spijkenisse, tijdens de aftrap van zijn verkiezingscampagne half februari. © ANP

Met zijn beveiliging op orde gaat Wilders weer op campagne. Eigenlijk was hij nooit gestopt, want het twitteren ging altijd door.

Het Limburgse Statenlid van D66 Hans van Wageningen vond het deze week nodig op sociale media het vermoeden uit te spreken dat Wilders hoopt op een aanslag vlak voor de verkiezingen. Een voorzet voor open doel voor de PVV-leider. Hij kon volstaan met een antwoord, ook op Twitter: ‘Bahbah. Wat een zieke D66-geest’.

Lees verder na de advertentie

Waarom een ingewikkelde campagne voeren als je zo gemakkelijk in het nieuws komt?

Toch vindt Wilders het kennelijk nodig hier en daar alsnog wat flyers uit te delen en een dierenasiel te bezoeken. Eergisteren, nadat was uitgelekt dat de marechaussee gaat bijdragen aan de beveiliging van de PVV-lijsttrekker, kondigde Wilders aan weer de straat op te gaan. Het begrip campagne blijft in zijn geval echter nog steeds iets heel anders dan voor zijn collega-lijsttrekkers.

Honderdveertig tekens

Wilders spreekt over het algemeen ook met veel dedain over campagnes. Voor hem geen rondgang langs partij-afdelingen, massa-meetings in Afas Live of het zoveelste interview in een van de dagbladen. De campagne bestaat voornamelijk uit berichten op Twitter. Zo bezien is er ook helemaal geen tijdelijke stop van de campagne geweest.

Anders dan andere partijen krijgt de PVV-beweging geen overheidsgeld dat voor de campagne gebruikt kan worden

Honderdveertig tekens en ik beheers twee dagen de media, stelde Wilders vergenoegd vast na zijn tweet met de gemanipuleerde foto van Alexander Pechtold zogenaamd bij een pro-sharia-demonstratie. Deze week kwam er een nieuw inkijkje in zijn strategie. ‘Volgende week mooie interviews in de Story én de Privé!’, twitterde Wilders, ‘Daar kan geen Nieuwsuur tegenop’.

De PVV-leider heeft wellicht gelijk. De kiezer die hij wil aanspreken, bereikt hij niet met de geijkte campagnemiddelen van zijn concurrenten. ‘Nieuwsuur’ is niet het favoriete programma, Wilders zit aanstaande maandag bij ‘Tijd voor Max’.

Geheimen

Is het strategie of gelden de redenen die de nummer twee op de PVV-lijst, Fleur Agema, eerder deze week in het tv-programma ‘Pauw en Jinek’ opvoerde? Anders dan andere partijen krijgt de PVV-beweging geen overheidsgeld dat voor de campagne gebruikt kan worden. Geldgebrek dus.

Of het klopt zullen we wellicht nooit weten. De financiën van de PVV zijn een groot geheim. Andere partijen hebben de rechtsvorm van een vereniging, de beweging van Wilders is een stichting en niet verplicht de financiën te openbaren. Voor Wilders kennelijk een belangrijk voordeel dat opweegt tegen het missen van overheidssubsidie.

Het blijft volstrekt onduidelijk wat precies het effect is van Wilders’ cam­pag­ne­stra­te­gie

Volgens Agema is de beveiliging van de lijsttrekker ook zonder lekkende leden van het beveiligingsteam al een belangrijke reden waarom campagne voeren bijna onmogelijk is. Dat argument klopt in ieder geval deels. Het laat echter onverlet dat de beveiliging door de PVV ook ten voordele wordt ingezet. Er wordt geen mogelijkheid onbenut gelaten om te benadrukken hoeveel offers Wilders moet brengen voor zijn onverzoenlijke houding tegenover de radicale islam. Het grote nadeel heeft soms ook weer wat voordeel.

Bovendien, voor de grote televisiedebatten had de beveiliging het bezwaar niet hoeven zijn. Wilders heeft eenvoudigweg geen belang bij dergelijke optredens. Of, zoals hij het zelf stelt: ik doe alleen dingen die ik leuk vind.

Voor de hand liggend

Het blijft ondertussen volstrekt onduidelijk wat nu precies het effect is van Wilders’ campagnestrategie. Zijn optredens waren ook bij voorgaande verkiezingen niet veel meer dan een aantal keren op voor de PVV voor de hand liggende locaties foldertjes uitdelen en een enkel debat met collega-lijsttrekkers. Volendam en een stad in het zuiden zaten steevast bij die locaties. Thuiswedstrijden voor de PVV. Met een paar honderd supporters en, belangrijker, nog meer pers. Het campagne-effect is vergelijkbaar met de honderdveertig tekens, waarmee hij twee dagen de media kan beheersen.

Interviews geeft Wilders wel degelijk. Aan het zich als rechts opinieprogramma afficherende ‘WNL op zondag’, zoals gezegd bij ‘Tijd voor Max’ en een batterij aan buitenlandse media.

Die laatste interviews geven Wilders status en een groot platform om zijn waarschuwingen voor de islamisering van Nederland uit te dragen. Veilige interviews vanuit zijn optiek, want de vraag naar hoe hij denkt zijn ideeën in beleid om te zetten, blijft daarin grotendeels achterwege.

Deel dit artikel

Anders dan andere partijen krijgt de PVV-beweging geen overheidsgeld dat voor de campagne gebruikt kan worden

Het blijft volstrekt onduidelijk wat precies het effect is van Wilders’ cam­pag­ne­stra­te­gie