Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Autolanden in EU trappen op de rem van vergroening

Democratie

Christoph Schmidt

© ANP

Er werd lang over CO2-uitstoot vergaderd in Luxemburg. Uiteindelijk trokken de autolanden aan het langste eind.

Het contrast kon bijna niet groter zijn, tussen het alarmerende rapport van het VN-klimaatbureau deze week en een marathonvergadering van EU-milieuministers een paar dagen later. Waar het IPCC aanspoorde tot onmiddellijke en ‘nimmer vertoonde’ beleidsmaatregelen om de opwarming van de aarde in te dammen, liep de ministerraad dinsdagavond laat uit op een vaak vertoond, typisch EU-compromis over de CO2-uitstoot van auto’s.

Lees verder na de advertentie

Teleurgesteld

D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven (infrastructuur en waterstaat), die Nederland tijdens de Europese ministerraad in Luxemburg vertegenwoordigde, was teleurgesteld over de in haar ogen weinig ambitieuze doelstelling die door een meerderheid werd gesteund. Samen met haar collega’s uit Denemarken, ­Ierland, Luxemburg, Slovenië en Zweden ondertekende ze een verklaring waarin ze daarover haar beklag doet.

Merkel zit volledig onder de plak van de auto-industrie

Bas van Eickhout, Europarlementariër (GroenLinks)

De discussie gaat specifiek over nieuwe personenauto’s en kleine bedrijfswagens die vanaf 2030 op de markt komen. De CO2-uitstoot van personenwagens moet volgens het compromis in dat jaar 35 procent lager liggen dan in 2021. Dat is ambitieuzer dan een voorstel van de Europese Commissie (30 procent), maar lager dan de 40 procent waarop het Europees Parlement inzet. Ook Nederland wil die kant op.

Voor bedrijfswagens volgen de lidstaten het commissievoorstel: in het komende decennium moet hun uitstoot met 30 procent dalen. Niets is nog besloten. Woensdag begonnen de onderhandelingen tussen de lidstaten en het parlement die tot bindende afspraken moeten leiden.

De grootste remmende werking ging uit van autoland Duitsland, gesteund door een zestal landen uit Midden- en Oost-Europa. Die wilden zo dicht mogelijk bij de laagste doelstelling van 30 procent uit het commissievoorstel blijven. Uiteindelijk ging de Duitse SPD-milieuminister Svenja Schulze akkoord met het 35-procentscompromis van het Oostenrijkse voorzitterschap.

Dubieus

Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) was in de eerste uren van de marathonsessie in Luxemburg nog ietwat optimistisch omdat de ministers uit onder meer Italië en Spanje (toch ook autolanden) open bleken te staan voor meer ambitie. Maar tot zijn teleurstelling boog de Oostenrijkse voorzitter in zijn ogen voor de druk van Duitsland en de Europese Commissie en keerde ze de club ambitieuze landen de rug toe. “De commissie speelde een dubieuze rol”, stelt Eickhout.

Die lage ambitie biedt au­to­fa­bri­kan­ten de kans om tot die tijd veel van hun oude voorraad auto’s te verkopen

Gerben-Jan Gerbrandy, D66-volksvertegenwoordiger

Op de vraag hoe die rol te verklaren is, antwoordt hij kort en bondig met ‘Selmayr’, verwijzend naar de Duitse secretaris-generaal (de hoogste ambtenaar) van de Europese Commissie. Martin Selmayr geldt als vertrouweling van de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Op haar beurt zit ‘Merkel volledig onder de plak van de auto-industrie’, merkt Eickhout op.

‘Teleurgesteld’ is eveneens de reactie van D66-volksvertegenwoordiger Gerben-Jan Gerbrandy. Hij wijst vooral op de tussentijdse streefcijfers voor 2025, als zowel nieuwe personenauto’s als bestelbusjes 15 procent minder CO2-uitstoot moeten hebben dan vier jaar daarvoor. “Dat 2025-cijfer blijft onderbelicht. Die lage ambitie biedt autofabrikanten de kans om tot die tijd veel van hun oude voorraad auto’s te verkopen.”

Zowel Eickhout als Gerbrandy begrijpt niets van het tegenstribbelen van de auto-industrie, omdat die zelf juist enorm gebaat zou zijn bij een snelle transitie naar (elektrische) auto’s met nul CO2-uitstoot. Buiten de EU blijkt dat ook helemaal geen probleem. Europese autofabrikanten investeren inmiddels in China zeven keer meer in de productie van elektrische auto’s dan in Europa.

Lees ook:

Schijn bedriegt: In CO2-reductie is Nederland kampioen achterblijven

Berichten over de schonere economie geven een vertekend beeld. De CO2-reductie loopt achter, schrijft Olof van der Gaag, directeur Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE).

Van de argumenten van de staat blijft niets overeind in hoger beroep tegen Urgenda

De Nederlandse overheid moet meer doen om de CO2-uitstoot terug te brengen. Het Gerechtshof in Den Haag heeft Urgenda in het gelijk gesteld in een hoger beroep dat was aangespannen door de staat. Drie jaar geleden gaf de rechtbank in Den Haag Urgenda ook al gelijk.

Deel dit artikel

Merkel zit volledig onder de plak van de auto-industrie

Bas van Eickhout, Europarlementariër (GroenLinks)

Die lage ambitie biedt au­to­fa­bri­kan­ten de kans om tot die tijd veel van hun oude voorraad auto’s te verkopen

Gerben-Jan Gerbrandy, D66-volksvertegenwoordiger