Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zo indringend zien we de kruisiging van Christus maar zelden: ‘Een wonderbaarlijke vondst’

Cultuur

Henny de Lange

‘Kruisiging met vier engelen’, Martin Schongauer, ca. 1480/1485. © casper van der kruit
Cultuur

Het Rijksmuseum koopt een zeldzame middeleeuwse prent van Martin Schongauer, ‘een wonderbaarlijke vondst’.

Zo indringend verbeeld als op deze middeleeuwse prent zien we de kruisiging van Christus maar zelden. Vier engelen die rondom het kruis fladderen, vangen met kelken het bloed op uit Christus’ wonden, terwijl Johannes de toeschouwer doordringend aankijkt. “Alsof hij je rechtstreeks toespreekt dat Jezus zich ook voor jou geofferd heeft.”

Lees verder na de advertentie
Dit exemplaar is niet alleen een van de mooiste afdrukken van al Schongauers gravures, het is ook in uitzonderlijk goede conditie

Huigen Leeflang, Rijksmuseum

Een ‘wonderbaarlijke’ vondst, noemt conservator Huigen Leeflang van het Rijksmuseum in Amsterdam deze zeldzame prent, die recent is aangekocht op een veiling in Engeland. Vandaag komt het museum naar buiten met deze aankoop, waarmee ‘tonnen’ waren gemoeid. 

Het gaat om een prent van de Duitse kunstenaar Martin Schongauer (circa 1430-1491), de belangrijkste graveur uit de late middeleeuwen en het grote voorbeeld voor een jongere generatie prentmakers, onder wie Albrecht Dürer (1471-1528).

Privébezit

Voorbeelden van vroege prentkunst als deze komen zelden of nooit meer op de markt en zeker niet in goede exemplaren. Leeflang: “We waren dan ook enorm verrast toen deze prachtige, vroege afdruk opdook.” Er zijn wel andere afdrukken van deze prent bekend, maar die zijn vrijwel allemaal gedrukt na de dood van Schongauer, toen de koperplaat al flink gesleten was. 

Dit exemplaar is niet alleen een van de mooiste afdrukken van al Schongauers gravures, het is ook in ‘uitzonderlijk’ goede conditie, zegt Leeflang: “Restauratoren hadden in het verleden de gewoonte oude prenten te wassen, bleken en strijken, zodat het papier weer helder, wit en glad werd. Al het leven werd eruit geperst.” Dat lot is deze prent bespaard gebleven, doordat hij altijd in privébezit is geweest. 

Schongauer heeft zich bij deze kruisiging laten inspireren door andere schilders, zoals de Vlaming Rogier van der Weyden. “Christus en Maria zijn heel Vlaams”, zegt Leeflang. “Maar hij maakt er wel een heel eigen voorstelling van.” 

De prent is nu nog niet te zien, omdat het Rijksmuseum volgend voorjaar een tentoonstelling wijdt aan alle werken die gekocht zijn uit het Waller-fonds.

Lees ook:

Een oase van kunst in tijden van oorlog en pest

De donkere Middeleeuwen waren zo donker niet. Ten tijde van oorlog en pest was het Bourgondische Hof een oase van kunst. Met een prominente rol voor de Nederlander Johan Maelwael.

Deel dit artikel

Dit exemplaar is niet alleen een van de mooiste afdrukken van al Schongauers gravures, het is ook in uitzonderlijk goede conditie

Huigen Leeflang, Rijksmuseum