Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zo beland je pardoes in een scène van Wes Anderson

Cultuur

Charlot Verlouw

Scène uit 'The Grand Budapest Hotel'. © TR BEELD
Tabblad

Wie volgen we deze week op sociale media? Het Instagramaccount AccidentallyWesAnderson plaatst foto’s van landschappen en gebouwen die wel heel erg doen denken aan films van de Amerikaanse schrijver en regisseur Wes Anderson.

Een film van Wes Anderson pik je er zo uit, om zijn bijzondere stijl kan niemand heen. Het lijkt wel of je naar een perfect ingekleurde wereld kijkt, waar de lippenstift net iets roder, de lucht net iets blauwer en het gras net iets groener is dan in de echte wereld. In de films van Anderson zijn gebouwen perfect symmetrisch, van binnen hebben ze de aura van vergane glorie en de kleuren kloppen precies. Het is retro, klassiek, over de top en daardoor erg herkenbaar. Anderson doet er dan ook zijn best voor: voor zijn laatste film 'The Grand Budapest Hotel' bezocht hij vijf landen, allemaal om de mooiste plaatjes te krijgen. 

Lees verder na de advertentie

Maar Anderson krijgt hulp. Op het Instagramaccount Accidentally Wes Anderson plaatst liefhebber Wally Koval foto’s van gebouwen en landschappen die niet zouden misstaan in een film van de Amerikaan. Een zalmroze landhuis op een perfect groen grasveld, een zwembad in een oud hotel of knalgele kozijnen in een ecru muur.

#AccidentalWesAnderson Presidio County Courthouse | Marfa, Texas | c. 1886 • • San Antonio architect Alfred Giles beat out eighteen other competitors to submit the winning bid on designing the 1886 courthouse at a cost of $60,000 • • Designed of brick and stone quarried in Marfa, the exterior is made of pink stucco with Lady Justice sitting atop the central dome • • The courthouse was preceded by a facility in Fort Davis from 1880 to 1885 prior to the county seat being relocated from Fort Davis to Marfa • • Know more? Please comment below! • • 📸: @sandyvqz • • #WesAnderson

Niet alleen gebouwen halen het kleurrijke account van Koval. Ook perfect gerangeerde groene stoelen in een groene conferentieruimte of een heldergeel vliegtuigje dat precies op de goede hoogte boven een woestijnvlakte zweeft, doen dienst als typisch Wes Anderson-tafereel. Zolang het plaatje maar aan drie voorwaarden voldoet, legt Koval uit in Vogue: “Elke foto moet een symmetrische compositie hebben, een typisch pastelkleurenpalet en een beetje nostalgie.” Als extra bonus legt hij ook nog eens uit waar je precies naar kijkt. Die groene stoelen stonden in 1989 in een Noord-Koreaans zaaltje, het zalmroze huis is te vinden in Texas en was ooit een rechtszaal, de gele kozijnen zijn van Kasteel van Versailles, net buiten Parijs.

#AccidentalWesAnderson Piscine Molitor | Paris, France | c. 1929
#AccidentalWesAnderson Rungrado 1st of May Stadium | North Korea | c. 1989

Koval maakt de plaatjes niet zelf, maar zoekt het internet af naar de juiste compositie en krijgt ook heel wat suggesties opgestuurd. 

Koval is niet de enige die gecharmeerd is van Andersons artistieke keuzes. Op de Redditpagina AccidentalWesAnderson, die eerder bestond dan het Instagramaccount, worden al langer plaatjes gedeeld van typische taferelen, al zijn ze niet zo perfect als die van Koval. The New York Times sprak verschillende fans die hun huizen inrichtten volgens een typisch Anderson-kleurenschema. De bungalow van een van hen, kunstenares Susan Garbett, kan zo door voor een filmset. “De films hebben een soort nostalgie die wij helemaal niet kennen. Er staat een typemachine, de telefoon is roze, maar toch ziet het er fris uit, niet ouderwets.” 

Deel dit artikel