Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zingen zoals zangers dat voor elkaar doen, slaat aan

Cultuur

Maaike Bos

Trijntje Oosterhuis (l) en Lee Towers (r) verrast door Alain Clark. © AvroTros
TV-column

Een Trijntje Oosterhuis die vingerknippend zit mee te swingen, Glen Faria met ritmisch schuddend hoofd, Tino Martin met neergeslagen ogen - wie weet wat er door hem heen gaat. De artiesten van ‘Beste zangers’ luisterden op vele manieren naar Alain Clarks jazzy versie van ‘Touch me here’, een grote hit van Trijntjes vroegere band Total Touch. 

En hoewel je als kijker ergens het gevoel hebt onuitgenodigd op hun feestje te zijn, kun je genieten van het zingen zoals zangers dat voor elkaar doen. Kennelijk slaat het aan: het programma trok de afgelopen twee afleveringen 1,3 en 1,2 miljoen kijkers.

Lees verder na de advertentie

‘Een warm bad’, noemde Trijntje Oosterhuis het AvroTros-programma onlangs aan tafel bij ‘Laat op één’. Ze wilde nooit meedoen aan de tien eerdere seizoenen omdat daar meer een wedstrijdelement in zat. “Je stelt je als zanger toch kwetsbaar op”.

Het is allemaal wel erg jubel en applaus voor ieders optreden

Dat zegt alles over haar. Een echte zanger(es) leert niet de riedeltjes en ad-libs uit haar hoofd om op het moment suprême te kunnen presteren, met de techniek als een harnas om haar heen. Nee, een echte zangeres staat in het moment, voelt wat ze wil overbrengen, en legt die diepte volledig in haar klank.

Vorige week bewees ze dat toen ze ‘The first time ever I saw your face’ zong voor Lee Towers en zijn vrouw Laura. Hij stond centraal in die eerste aflevering, dus zongen de zes overige artiesten zijn oude hits of liedjes die veel voor hem betekenden. Oosterhuis blies ook mij van de bank - nog steeds als ik het terugkijk. Tranen, achter de blauwe brillenglazen van Leen ‘Lee Towers’ Huijzer, in de rode ogen van volkszanger Tino Martin, zelfs op de onderoogleden van man T. naast me.

Jan Smit en Trijntje Oosterhuis swingen bij Lee Towers' lied. © Maaike Bos

Soms gebeurt er iets in die studioset op Ibiza wat alleen professionele zangers onderling kunnen oproepen (al moet ik erbij zeggen: vaak ook niet. Dan kabbelen de liedjes wat en ontstaat er een natuurlijk moment om een drankje te gaan pakken). Muziek moet je raken, daar begint het voor iedere luisteraar mee. Maar in Beste zangers zie je in close ups ook het ontzag van de mede-artiesten voor hun vakgenoten. Zij weten hoe moeilijk een ‘luie timing’ of gedoseerde uithaal kan zijn, of hoe fragiel het voelt om iemands eigen lied helemaal anders te brengen. Tegelijk kun je hun eigen gedachten er bijna bij verzinnen: ‘Oei wat is die goed. Zou ik het ooit zo ver schoppen? Had ík mijn nummer maar in zo’n nieuw jasje gestoken. Wat zullen ze van mijn lied vinden? Hier kom ik nooit overheen. Wauw dít is pas zingen’.

De meeste mensen verkiezen de waardering van peers boven die van de grote massa en bij dit programma zit je voor de waardering van vakgenoten, inclusief die van presentator Jan Smit, op de eerste rij.

Daarin schuilt ook meteen het zwaktebod. Het is allemaal wel erg jubel en applaus voor ieders optreden. Trijntje Oosterhuis stond afgelopen zaterdag in het middelpunt en moest al haar liedjes natuurlijk heerlijk vinden. Lee Towers sprak met ‘What you won’t do for love’ van Bobby Caldwell recht tot haar hart. Jonkie Davina Michelle (23) zong haar ‘Come with me’ geheel volgens het boekje met bijbehorende kreuntjes en vibrato op geoefende momenten. Ik vermoed dat ze allemaal dachten: ‘Meid, je hebt zo’n dijk van een stem, stap eens af van die opsmuk’. Niemand die het zei.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie.

Deel dit artikel

Het is allemaal wel erg jubel en applaus voor ieders optreden