Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zanger Tim Treffers is big in Japan (bijna dan)

Cultuur

Franka Hummels

Tim Treffers © Jörgen Caris

Hoe speel je voor een publiek dat jou nog amper kent?  De Utrechtse zanger Tim Treffers (1988) gaat het volgende week proberen. In Japan. 

Groot worden in Japan? Het was nooit een droom van de Utrechtse zanger Tim Treffers. Dat hij deze maand toch zijn eerste Japanse tournee gaat maken, is vooral een kwestie van toeval. Na jaren van houtje-touwtjecontractjes als televisieredacteur, besloot hij bijna twee jaar geleden volledig voor de muziek te gaan.

Lees verder na de advertentie

Hij maakt goed verzorgde popliedjes met een flinke dosis soul en beats en blazers die het geheel een funky bite geven. Blue-eyed soul heet dit genre. Denk aan Elton John en Dusty Springfield, niet toevallig ook Treffers' grootste inspiratiebronnen.

In Japan is deze muziek mateloos populair, vooral als ze gebracht wordt door buitenlandse artiesten. "Misschien moet je een demo naar Japan sturen", adviseerde iemand hem daarom. En zowaar, Treffers kreeg bericht uit Tokio. Een Japans label wilde hem graag onder contract. Treffers: "Moet je je voorstellen, in Nederland luisteren ze vaak niet eens naar je demo." Toch kreeg Treffers al vanaf het begin van zijn muziekcarrière steun van producenten Tim Vermeulen en Eric van den Brink, die er ook voor zorgden dat zijn albums door ervaren muzikanten werden ingespeeld. Hij krijgt van meet af aan goede recensies, maar bij het grote publiek is zijn naam nog niet geland.

Treffers brengt verzorgde popliedjes met een flinke dosis soul en beats en blazers

Toernee

Zijn Japanse label P-Vine is ook het label waar Wouter Hamel, in Azië een superster, zijn eerste Japanse albums uitbracht. "Daar heb ik wel even aan gedacht, of ze een nieuwe Wouter Hamel zochten. Maar wat hij maakt, is meer jazzy dan wat ik doe." Treffers denkt niet dat zijn label er op uit is om een tieneridool te maken van de lange, blonde Nederlander met zijn uitbundige, maar intieme liedjes. "Ik had maar één foto meegestuurd."

Treffers' albums 'Never trust a man in a fur coat' en 'Carnival of life', beide een mengeling van eigen werk en opgepoetste covers van onder meer Michael Franks en Jimmy Webb, deden het in Japan goed en trokken de aandacht van de succesvolle zangeres Mimlus Naito Aikiko. "Zij is dol op Nederland, en ze heeft ook de taal goed geleerd. Ze nam contact met me op om een duet op te nemen. De clip hebben we in Utrecht gefilmd."

En nu gaat hij dus toeren in Japan. Een aantal concerten doet hij met Aikiko, een aantal solo. Met een Japanse begeleidingsband, want hij kon nu zijn eigen mensen niet meenemen. In de toekomst hoopt hij dat wel te kunnen doen, maar eerst maar even écht doorbreken. Hij staat op podia in steden waar hij nog nooit van had gehoord. En hij weet ook nog niet echt goed wat hij kan verwachten. Hij is pas één keer in Japan geweest, om kennis te maken en zakelijke dingen te regelen.

Het Japanse publiek is vooral stil, dat kun je niet lezen of bespelen

Treffers weet nog niet wie zijn fans zijn, hoe oud ze zijn, van wat voor muziek ze nog meer houden, wat ze in hun leven doen. Hij is zelfs nog nooit bij een Japans concert geweest, ook niet bij een concert van een ander. "Ik heb gehoord dat het publiek heel weinig laat merken tijdens een optreden, vooral stilstaat en stil is." Een publiek dat je niet kunt lezen, kun je ook niet bespelen. Hij weet dus niet of mensen het waarderen wat hij doet en of hij, als dat niet zo is, iets kan aanpassen om ze toch te behagen. "Maar de enige manier om dat te leren is het maar gewoon te doen. Ik heb van Hans Dulfer, die ook veel in Japan gespeeld heeft, goede tips gehad. En ik denk dat Aikiko me wel helpen kan."

Gay

Ook sociaal heeft hij geen idee hoe Japanners hem zien. En dat is wel spannend, merkte hij eerder al. "Ik zat wat te drinken met Aikiko en de cameraman. 'Dus je bent getrouwd?' vroeg ze. 'Hoezo?' vroeg ik. 'Je hebt toch een kind?' Ik vertelde dat ik dat kind had met een lesbisch stel. Toen werd het stil en keek ze bij wijze van spreken heel geïnteresseerd naar de gordijnen. Ik besefte toen pas dat het ingewikkeld kon liggen dat ik op mannen val, en ben snel over iets anders begonnen."

Het is niet zo dat Japan erg homo-onvriendelijk is. En hij verwacht dat zijn collega eigenlijk behoorlijk progressief is, en dat ze zijn homoseksualiteit niet verwerpt. "Maar toch, als ik de cultuur niet genoeg ken om te begrijpen hoe mensen reageren, houd ik me liever op de vlakte. Heb je een vriendin? Nee. Heb je een relatie? Nee. Pas als iemand heel expliciet vraagt of ik gay ben, zal ik - denk ik - eerlijk antwoorden, dat verdient zo iemand dan ook."

"Wouter Hamel moest van zijn label acht jaar lang zwijgen over zijn homoseksualiteit en zich zelfs als hetero voordoen. Maar toen hij eenmaal uit de kast kwam in Japan, was dat geen probleem en is hij er volgens mij geen fans door kwijtgeraakt. Hij werd wel echt neergezet als vrouwenidool, dat zijn ze volgens mij met mij niet van plan. Ik denk dat ik straks met mijn label hierover om tafel moet om afspraken te maken."

Hij wil zichzelf niet compromitteren, maar ook niet dat mensen hem om zoiets bij voorbaat geen kans ge-ven. Want hij wil dat zijn mensen zijn muziek horen. En dat hij er in de toekomst, net als nu, zonder zorgen van kan blijven leven. Als het even kan ook gewoon met een stevige basis in Nederland.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

Treffers brengt verzorgde popliedjes met een flinke dosis soul en beats en blazers

Het Japanse publiek is vooral stil, dat kun je niet lezen of bespelen