Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Word allemaal lid van de kledingbieb

Cultuur

Anouk Boone

© Getty Images/iStockphoto

Nooit meer een miskoop? Ga dan eens shoppen in de kledingbibliotheek. Zo bent u meteen duurzaam en verantwoord gestyled dit najaar.

Op de modeacademie verwacht je toch dat iedereen er een beetje uniek uitziet, maar zelfs mijn medestudenten liepen altijd in Zara, H&M of Primark. Ze zagen er geen dag hetzelfde uit, want combineren konden ze, maar kleding was ook voor hen niet veel meer dan een wegwerpartikel. Het maakte ze kennelijk niet uit dat die fast fashion van slechte kwaliteit was - gemaakt om snel weer te vervangen. Om over duurzaamheid nog maar te zwijgen.

Lees verder na de advertentie

Onder het mom van ‘goed leven’ eten we minder vlees - het gros van deze modemeisjes is vegan - we letten op onze CO2-afdruk (glamping in eigen land wint terrein) en de deeleconomie wordt gevierd. Maar als het om kleren gaat, is er nog een wereld te winnen.

Lenen is een bevrijdende manier om met kleding om te gaan

Wie wat bewuster wil doen, gaat naar de kledingbibliotheek, waar je kleren leent in plaats van koopt. Een nieuw concept in het verlengde van tweedehandskleding: groen, goedkoop en origineel. Bij tweedehands loop je het risico dat de maat net niet goed is, of een stuk te opvallend om veel te dragen. Bij de kledingbieb breng je het tegenvallende kledingstuk gewoon weer terug.

Voor Tijd ga ik eens kijken of zo’n bieb werkt. Ik begin online bij Lena, the fashion library. Na wat scrollen, kies ik voor een bruin geruite vintage jas - met Sherlock Holmes-gevoel. De werkelijkheid, ontdek ik een dag later, heeft meer weg van een weinig flatteuze omajas waarin alle vorm verdwijnt: een fashion faux pas. Maar fris ruikt de jas wel. Door het label aan de jas lijkt hij nog nieuw ook.

Om zo’n faux pas te voorkomen, gaat abonnee Ingrid Doude van Troostwijk (32) altijd naar de kledingbibliotheek van Lena in de Amsterdamse Jordaan. “Ik wil graag kleding passen en voelen voordat ik het draag.” Ze is al twee jaar klant: “Ik houd van kleren, maar vind het onzinnig om steeds te kopen. Ook biedt het een kans om kleding van mooie merken en jonge ontwerpers te dragen, die je anders niet zo snel koopt vanwege het hogere prijskaartje.”

Grote inloopkast

In Nederland was Lena de eerste die een kledingbibliotheek opende in Amsterdam, in december 2014. Inmiddels zijn er ook bibliotheken in onder meer Arnhem en Den Haag en regent het wereldwijd initiatieven. Een van de bekendste leenmodellen is het Amerikaanse Rent the Runway, opgericht in 2009 en gespecialiseerd in designerkleding.

Lena is een ‘grote inloopkast’ voor ruim driehonderd abonnees, zegt medeoprichter Suzanne Smulders (33). “We zijn niet per se tegen kopen, maar willen consumenten vooral bewust maken door eerst te proberen.” Met de kledingbibliotheek willen Smulders - kort blond haar met fuchsia lippen, zwarte kistjes en jeans - en de drie zussen Angela (38), Diana (36) en Elisa (33) Jansen de levensduur van kleding vergroten en een alternatief bieden voor fast fashion.

Daarom hangt er vooral duurzame kleding in de rekken. Zoals van het Zweedse merk Filippa K. en het Nederlandse MUD jeans, merken die delen in het groene gedachtegoed en eigenhandig experimenteren met een ‘leasemodel’. Zo’n 30 procent van de kleding bij Lena is vintage. Dat hergebruik is een afgeleide van hun tweedehands-webwinkel Doortje vintage, gespecialiseerd in mode uit de jaren vijftig tot negentig.

© Getty Images/iStockphoto

Om de Lena-collectie ‘vernieuwend’ te houden, kunnen abonnees lievelingsitems kopen tegen 10 procent korting: miskoop-safe. Omdat mijn ervaring met de geruite jas toch wat als een ‘misleen’ voelt, bezoek ikzelf de Amsterdamse kledingbibliotheek: een kruisbestuiving tussen showroom en conceptstore. Het groen-denken wordt uitgedragen door leuzen als ‘Own less, live more’ en natuurlijke wasproducten van het merk Seepje. Tussen de popmuziek ratelen wasmachines op de achtergrond.

Hoe zit dat eigenlijk met wassen? Smulders legt uit: “We wilden eerst alles zelf wassen, maar na een rondvraag bij klanten bleek dat ze hun vuile was liever zelf wassen.” Voor twee euro kun je er ook je was laten doen.

Overproductie

Ik kies een lichtwollen vintage item, dat het midden houdt tussen een blazer en een vestje. De snit is goed, de stof heerlijk zacht en de kleuren ietwat experimenteel voor mijn doen: een streeppatroon van okergeel en roze met een aubergine-bruine achtergrond. De kleur roze heb ik jaren geleden uit mijn kledingkast verbannen, maar ik laat model en patroon het winnen van principes.

“Lenen is een bevrijdende manier om met kleding om te gaan. Het betekent dat we minder onderdeel zijn van het commerciële systeem dat draait om meer en meer kopen”, zegt duurzaamheidsexpert Marieke Eyskoot. “Mensen zijn eraan toe, ze hebben door dat keuzes effect hebben en dat de huidige manier van consumeren niet slim is.” Denk aan de bergen kleren die snel vorm en kleur verliezen, nooit perfect zitten en met veel vervuiling worden gemaakt. En wat te denken van de overproductie, zo had H&M vorig jaar 3,5 miljard euro aan kleding over, volgens Eyskoot.

Intussen fiets ik even naar een van de Lena ‘swap-points’, waar ik mijn kleding terug kan brengen. Zo ontdek ik ook nog eens Het Faire Oosten, een winkel vol eerlijke en ambachtelijke producten. Ja, dat nieuwe consuminderen bevalt mij wel.

Tweedehands klerenapps

Via deze apps kunt u kleding waar u op uitgekeken bent aanbieden of iets ‘nieuws’ vinden. Vooral populair bij de Instagram-generatie.

Streetstyle
App voor streetstyle tweedehands kleding en accessoires, maar ook lifestyle artikelen. Opgericht in Londen in 2011 door Simon Beckerman met kantoren in Milaan en New York. De app heeft meer dan tien miljoen leden, onder wie Instagram-grootheid Chiara Ferragni.
depop.com

Merkkleding
App voor vrouwenmode met een focus op merkkleding. Opgericht in Amsterdam in 2013 door ondernemersduo Lieke Pijpers en Thalita van Ogtrop. Modejournalist Cécile Narinx, actrice Hanna Verboom en model Nimue Smit bieden, samen met andere bekendheden, hun ‘kledingkast’ aan. De mode-app heeft zo’n 46.000 leden.
thenextcloset.com

Man/vrouw
App voor zowel mannen als vrouwenmode in het middensegment. De app werd opgericht in 2014 door de Wageningse studenten Thijs Verheul, Sjuul Berden en Thijs Slijkhuis en heeft binnen Europa zo’n 2,5 miljoen gebruikers. Bekende online gezichten als Monica Geuze, Anna Nooshin en Claartje Rose bieden hun kleding aan op het platform.
unitedwardrobe.com

Lees ook:

Een eerlijke trui kost al gauw een paar honderd euro

Toen Reina Ovinge haar eerste collectie truien bij een winkel afleverde, is ze die zelf gaan helpen verkopen. Zodat ze de klant kon uitleggen waarom een trui geen paar tientjes kán kosten.

H&M-afdankertjes verwarmen Zweedse huizen

De Mälarenergi-centrale in Zweden stookt onder andere afdankertjes van kledingfabrikant H&M op tot energie. Hoe schoon is energie uit afval? 

Deel dit artikel

Lenen is een bevrijdende manier om met kleding om te gaan