Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Willemiek Kluijfhout: Dromen heb ik nodig om alle indrukken te verwerken

Cultuur

Noor Hellmann

Willemiek Kluijfhout © Jörgen Caris
Ik heb een droom

"Zoals anderen eindexamendromen hebben zo heb ik terugkerende dromen waarin ik films aan het monteren ben, ook als ze allang klaar zijn."

"Ik vind het monteren van een film altijd moeilijk, het is een soort rouwproces omdat je afscheid moet nemen van allerlei mogelijkheden en ideeën die je had. Voor mijn documentaire over Artis heb ik zo’n tachtig uur gedraaid en daar is nu anderhalf uur van overgebleven. Toch probeer ik in mijn dromen alsnog stukjes in te voegen die er niet in gekomen zijn.

Lees verder na de advertentie

Soms loop ik rond met de vraag hoe ik iets in een film moet uitwerken. Als ik mezelf in bed dwing daarover na te denken, kan een droom soms een oplossing bieden. Op die manier gebruik ik mijn dromen ook weleens actief om verdwenen spullen terug te vinden: dan denk ik sterk aan mijn ov-kaart die kwijt is en dan is er grote kans dat ik droom dat hij in de zak van mijn oude regenjas zit. Omgekeerd droom ik ook vaak dat ik dingen ergens laat liggen. Zoals vannacht: ik droomde dat ik met de crew in Berlijn was en dat alles - paspoort, cameraspullen, aantekeningen - weg was. Wat een opluchting om dan wakker te worden in het besef dat zo’n paniekdroom niet waar is!

Willemiek Kluijfhout © Jorgen Caris

Ik heb eigenlijk altijd zin om te gaan dromen: het is prettig om ’s nachts een parallel leven te leiden waarin ik vrijblijvend avonturen beleef. Dromen heb ik ook nodig om alle indrukken te verwerken. Toen een van mijn beste vriendinnen door zelfdoding overleed was dat zo’n klap dat ik bang was om te gaan slapen. Ik heb die eerste nacht een slaappil genomen. De volgende ochtend kon ik me geen enkele droom herinneren en dat voelde alsof me iets was ontnomen. Ik dacht ook: als ik die dromen uit de weg ga, dan kan ik dit nooit verwerken. Nu koester ik de momenten dat ik haar even terugzie.

Droom als lineair verhaal

Wat ik geweldig vind is de tijdsbeleving in dromen. Je maakt enorme tijdsprongen, toch lijkt het een lineair verhaal doordat je de hiaten steeds invult. Zo werkt het ook in film: scènes die elkaar in principe niet logisch opvolgen weet de kijker aan elkaar te smeden. Ook als documentairemaker ben ik bezig de chaos te bedwingen: het is een spanningsveld tussen wat je wilt vertellen en de werkelijkheid die je niet naar je hand kunt zetten.

In mijn Artisfilm onderzoek ik onze omgang met de natuur in de microwereld van een dierentuin. Ik volg de olifantenfamilie en laat de dilemma’s van Artis zien: ze willen een dier een dier laten zijn en tegelijk de mens er zo dicht mogelijk bij laten. De boodschap is: we moeten dieren niet vermenselijken maar evenmin onze empathie negeren. De ongerepte natuur bestaat niet meer maar dieren hebben wel onze liefde en zorg nodig.”

Ik heb een droom is een interviewrubriek waarin Trouw mensen vraagt waar ze over dromen, overdag of 's nachts. Willemiek Kluijfhout (1971) is documentairemaker. Ze regisseerde o.a. de documentaire ‘Sergio Herman, fucking perfect’. Haar documentaire ‘Het nieuwe Artis’ is op televisie te zien op 22 juli, NPO2.

Deel dit artikel