Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Wie is een hologram en wie niet? Niemand weet het antwoord in ‘Revolutions’

Cultuur

Anita Twaalfhoven

Scène uit 'Revolutions'. © Phile Pedrez
Recensie

Jongerentheater
Revolutions
NT Jong
★★★☆☆

"Goedemorgen Hollanders! Het is tijd voor je dagelijkse update!", zegt een futuristisch geklede vrouw op hoge plateauzolen in de sciencefictionvoorstelling 'Revolutions'. In een glazen kuipstoel bungelt ze boven het podium en haar gezicht verschijnt op grote beeldschermen. Ze is de personal assistant van de CEO die Holland bestuurt, maar later in de voorstelling van NT Jong zal blijken dat zij het digitale brein achter deze totalitaire staat is.

Lees verder na de advertentie

Tekstschrijver Daan Windhorst, bekend van de jongerenhit 'Watskeburt', liet zich inspireren door verschillende sciencefictionromans. Herkenbaar zijn 'The Circle' van Dave Eggers (2013) en de controlerende instantie Big Brother uit George Orwells sciencefictionroman '1984', alleen gaat het hier om een Big Sister.

Sterk zijn de teksten over 'de vrije keuze'. Alles mag en niets is verboden. Maar wie zich niet aanpast, moet zelf de gevolgen dragen.

Het openingsbeeld van de voorstelling is overweldigend. Games, filmbeelden en toneel lopen vloeiend in elkaar over. We zien een hypermodern straatbeeld met personages die op hoge plateauzolen staan of rondrijden op segways en tegelijkertijd een rol spelen in de grillig vormgegeven filmbeelden op de achterwand. Ook de optredens van de CEO, die verschijnt op een metershoog doodshoofd met twee dansende Minnie Mouses op stelten, bieden een schilderachtig beeld.

Kwinkslagen en filosofische bespielingen

Wat is echt of onecht? Hoe weet je of iemand wel of geen hologram is? Niemand weet het antwoord meer in deze vervreemdende, duizelingwekkende wereld. Een gezellig verjaardagsfeest in bootjes op een vijver blijkt later een digitale experience geweest te zijn. Zelfs de geschiedenis is herschreven en de personages zijn ontworteld. Maar gelukkig kun je bij de dagelijkse update over je gevoelens praten.

Regisseur Noël Fisher laat met deze wervelende enscenering zien dat zij een veelzijdig talent is. De acteurs blijven geloofwaardig in deze SF-thriller en vooral Vincent Linthorst als CEO en Judith Noyons als zijn personal assistant zetten sterke rollen neer.

In de eerste helft van de anderhalf uur durende voorstelling zit de vaart er goed in en is de tekst vol kwinkslagen en filosofische bespiegelingen. Sterk zijn de teksten over 'de vrije keuze'. Alles mag en niets is verboden. Maar wie zich niet aanpast, moet zelf de gevolgen dragen en krijgt een lagere creditscore. Dan mag je bijvoorbeeld geen liefdesrelatie hebben, of niet studeren. De opkomst van de tegenbeweging begint spannend. Drie rebellen, een jongen die gedichten schrijft, een zusje dat zich verloren voelt en een meisje met een lage creditscore, gaan op onderzoek uit en komen terecht in 'de krochten', een mooie zwart-wit vormgegeven onderwereld.

Maar die zorgvuldig opgebouwde spanning gaat tegen het slot van de voorstelling een beetje verloren. De ontknoping van het verhaal vraagt zoveel uitleg en nieuwe verhaallijnen dat het vertragend werkt. 'Revolutions' duurt ruim anderhalf uur maar er zijn zoveel verwikkelingen dat de voorstelling potentie heeft voor een vervolgverhaal.

Elke week nieuwe voorstellingen, besproken door onze recensenten. U leest ze hier.

Deel dit artikel

Sterk zijn de teksten over 'de vrije keuze'. Alles mag en niets is verboden. Maar wie zich niet aanpast, moet zelf de gevolgen dragen.