Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Wie is die jonge kunsthandelaar die wéér een Rembrandt heeft ontdekt?

Cultuur

Sander Becker

Jan Six maakt een selfie voor het kunstwerk een portret van een jonge man in museum Hermitage Amsterdam. © ANP
Profiel

Hij heeft het opnieuw geflikt: voor de tweede keer in korte tijd heeft kunsthandelaar Jan Six (40) een nieuwe Rembrandt ontdekt. Na het ‘Portret van een jongeman’, afgelopen mei gepresenteerd in een zorgvuldig georkestreerde pr-campagne, komt hij nu met ‘Laat de kinderen tot mij komen’.

Een religieus werk uit de vroegste periode van de schilder. Welke persoon gaat er schuil achter deze meesterontdekker?

Lees verder na de advertentie

Jonkheer Jan Six van Hillegom, ook wel Jan Six XI, is een ranke, jongensachtige man van net veertig. Hij stamt uit een rijke patriciërsfamilie die maar liefst drie Amsterdamse burgemeesters heeft voortgebracht. De bekendste was Jan Six I (1618-1700), ooit door Rembrandt zelf geschilderd. Zijn beroemde portret hangt in het statige familiepand aan de Amstel, waar de jonkheer opgroeide.

Zijn specialiteit: het toeschrijven van anonieme doeken aan bekende meesters

Ambities

Als kind voelde Six weinig voor de oude schilderijen in huis. Pas rond zijn zestiende kreeg hij oog voor de imposante kunstcollectie die zijn voorvaderen hadden opgebouwd. Hij ging in het huis rondleidingen geven, raakte in gesprek met experts en zag zijn kennis snel groeien.

Six studeerde kunstgeschiedenis en werkte vijf jaar bij veilinghuis Sotheby’s, onder meer als hoofd van de afdeling oude meesters. Maar zijn ambities reikten verder. Op zijn dertigste, in 2009, begon hij zijn eigen kunsthandel ‘Jan Six Fine Art’. Zijn specialiteit: het toeschrijven van anonieme doeken aan bekende meesters.

Rembrandt van Rijn ‘Laat de kinderen tot mijn komen’, Olieverf op doek, 103,5 bij 86 cm. © René Gerritsen

Zijn eerste Rembrandt spotte hij twee jaar geleden bij veilinghuis Christie’s in Londen. De directe blik van de geportretteerde jongeling trof hem: zo intens, dat kon alleen Rembrandt. Hij kocht het doek, deed wetenschappelijk onderzoek en overtuigde uiteindelijk ook de ultieme Rembrandt-autoriteit Ernst van de Wetering.

Hard werken en obsessief speuren

De ontdekking van deze week heeft een nog langere geschiedenis. Six liet dit doek al in 2014 door een investeerder kopen op een veiling in Keulen. Een van de afgebeelde figuren leek sprekend op de schilder: vermoedelijk een zelfportret van de jonge Rembrandt, toen hooguit twintig en pas kort als zelfstandig schilder in Leiden gevestigd. Een van de vrouwen vertoonde bovendien gelijkenis met portretten van Rembrandts moeder, meende Six.

Van de Wetering reageerde sceptisch, al was het maar omdat delen van het doek met dikke lagen verf waren overgeschilderd. Pas na infrarood-onderzoek, waarbij de oorspronkelijke compositie zichtbaar werd, ging de expert overstag. Zo won Six ook deze slag – tegen een aanschafprijs van anderhalf miljoen euro. Al benadrukt De Lakenhal, het Leidse museum waar het doek in november 2019 voor het eerst te zien is, dat het onderzoek en de restauratie nog in volle gang zijn.

Six stelt dat hij zijn succes niet te danken heeft aan het familiekapitaal, maar aan hard werken, obsessief speuren en slim manoeuvreren. En aan schaamteloos bedrog, voegde collega-kunsthandelaar Sander Bijl donderdag in de NRC toe. Bijl beweert dat hij met Six had afgesproken om het ‘Portret van een jongeman’ samen te kopen, maar Six zou achter zijn rug om hebben overboden. Six ontkent, maar staat volgens experts zwak. Als de critici gelijk hebben, ziet het ernaar uit dat Six iets van de winst en erkenning zal moeten delen.

Lees ook:

Dit portret is een Rembrandt, zeggen zestien kunstexperts

De Amsterdamse kunsthandelaar Jan Six weet het zeker. Hij heeft een onbekend schilderij van Rembrandt ontdekt: een portret van een jonge man, waarschijnlijk een fragment van een groot dubbelportret.

Iedereen kan bloggen over kunst, tot ergernis van de traditionele kunstcritici

Bij traditionele critici groeit de ergernis over invloedrijke kunstbloggers. 'In de huidige kunstkritiek gaat de educatieve en oordelende taak verloren.' Musea zijn blij met de extra aandacht.

Deel dit artikel

Zijn specialiteit: het toeschrijven van anonieme doeken aan bekende meesters