Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Wéér een rauw verhaal over bijna vergeten episodes uit de geschiedenis

Cultuur

Bas Maliepaard

© Frank Castelein
Recensie

Rob Ruggenberg schrijft de turbulente geschiedenis van de (fictieve) zoon van een slavin uit Medemblik.

Rob Ruggenberg
Piratenzoon
Querido; 329 blz. € 15,99. Vanaf 13 jaar

Lees verder na de advertentie

Het is na zes historische jeugdromans zijn onmiskenbare handelsmerk: rauwe verhalen over bijna vergeten episodes uit onze geschiedenis. Het voordeel daarvan is dat liefhebbers van dergelijke avonturen - waar ik mijzelf toe reken - precies weten wat ze aan Rob Ruggenberg hebben. Het nadeel: aan de basis is het meer van hetzelfde.

De verrassing van een nieuwe Ruggenberg zit hem vooral in de onderwerpskeuze. ‘Piratenzoon’ vertelt opnieuw een intrigerende, niet eerder in de jeugdliteratuur beschreven geschiedenis: die van de naar schatting 1400 Moorse galeislaven die in 1604 aan Spaanse zijde deelnamen aan de bloedige zeeslag bij het Zeeuwse Sluis en tijdens het daarop volgende beleg van de stad door prins Maurits massaal verhongerden.

Het zou sterk zijn als hij die voor­spel­baar­heid in een volgend boek weet te omzeilen

De andere verhaalingrediënten en de opbouw zijn grofweg hetzelfde als in Ruggenbergs andere boeken: tiener maakt (on)vrijwillige zeereis vol verschrikkingen naar een verre bestemming, ervaart een cultuurclash, moet vechten voor zijn leven of dat van een ander en wordt ondertussen verliefd - het zou sterk zijn als hij die voorspelbaarheid in een volgend boek weet te omzeilen.

Barbarijse piraat 

Dit keer volgen we de Marokkaanse Zain. Zijn vader is een Barbarijse piraat, zijn moeder een Nederlandse slavin die tijdens een van pa’s strooptochten is ‘buitgemaakt’ en aan diens harem is toegevoegd. Ruggenberg gebruikte het verhaal van Maria van Meetelen uit Medemblik (zie ook blz. 6 van dit katern), die dat een eeuw later overkwam, wat hij achterin zijn boek verantwoordt en op de waardevolle achtergrondwebsite piratenzoon.nl.

Zain spreekt een beetje Nederlands, maar moet weinig hebben van de christelijke achtergrond van zijn moeder. Hij is zó’n goede leerling van de koranschool, dat hij naar Istanbul wordt gestuurd om aan de paleisschool te studeren. Maar dan wordt hij gevangengenomen door de Spanjaarden en als galeislaaf naar het ongelovige land van zijn moeder gestuurd.

De beschrijving van de tocht daarheen duurt wat lang en het stuk in Sluis sleept een beetje, maar Ruggenberg zorgt ook voor filmisch spektakel, waarin kanonskogels en ledematen je om de oren vliegen. Het historisch decor wekt hij met verve tot leven, vriendschappen en verliefdheid blijven juist te oppervlakkig. Wel mooi hoe Zain langzamerhand meer begrip krijgt voor zijn eenzame, Hollandse moeder, ver weg in Salee. Zal hij haar ooit weer zien?

Oordeel: filmisch historisch spektakel, wat oppervlakkige karakters

Dit artikel is onderdeel van het speciale themanummer van Letter&Geest over het slavernijmuseum. Meer lezen? Kijk optrouw.nl/slavernij.

Lees hier meer boekrecensies van Trouw

Deel dit artikel

Het zou sterk zijn als hij die voor­spel­baar­heid in een volgend boek weet te omzeilen

Oordeel: filmisch historisch spektakel, wat oppervlakkige karakters