Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Watertanden bij een olieverfschilderij

Cultuur

Eefje van den Akker

'Junk Food', Itamar Gilboa. © x
Recensie

Aardbeien, varkensoren, haringen en pralines. Het is allemaal onderdeel van de tentoonstelling 'We Are Food', waar de kunst je op een andere manier naar het eten op je bord laat kijken.

Een vlezige hamburger van minstens een vierkante meter, omhuld door een glanzend laagje cheddarkaas. De ketchup druipt van het broodje, een roze uienring ligt gesneuveld tussen de servetjes. Het gaat hier over een van de olieverfschilderijen van kunstenaar Tjalf Sparnaay, onderdeel van de tentoonstelling 'We Are Food. Je bent wat je eet - over de kunst van voedsel'. Vanaf vandaag te bezoeken in Museum Jan Cunen in het Brabantse Oss.

Lees verder na de advertentie

Omdat Noord-Brabant in 2018 is benoemd tot Europese Regio van de Gastronomie, besloot het museum een tentoonstelling op te zetten die in het teken staat van voedsel. In het ene deel van de expositie staat het varken centraal, hét symbool van de Brabantse voedselindustrie. Zo schittert in het hart van het gebouw het vergulde varken van kunstenaar Guido Geelen. Een werk dat refereert aan het varken als bron van geld en voedsel. Een zaal verder prijken lieflijke illustraties van biggetjes aan de wand, afgewisseld met schilderijen van overvolle varkensstallen.

Het overvloedige gebruik van vlees wekt walging op. Je zou er bijna vegetariër van worden

Het meest excentriek is het werk van kunstenares Bethany de Forest die maquettes maakte van vlees en deze vervolgens fotografeerde. De prints dragen titels als 'Coppa di Parma-lounge' en 'Ardenner kathedraal III'. Het overvloedige gebruik van vlees wekt walging op. Je zou er bijna vegetariër van worden.

Hyperrealistisch

Het tweede deel van de tentoonstelling heeft een speelser karakter. IJs, burgers, friet en snoepjes zijn verwerkt in hyperrealistische stillevens van Tjalf Sparnaay en Wijnand van Warendorf. Het is een humoristische knipoog naar het 17de-eeuwse schildersgenre. Daarop volgt het werk van fotografe Louise te Poele. Haarscherp beeld dat tussen foto en schilderij in schommelt. Het is realiteit, maar tot in de puntjes geënsceneerd. Je ziet de simpelste producten vastgelegd en verheven tot kunst.

De combinatie van de werken roept vragen bij de bezoeker op als: Eet je bewust? En houd je daarbij rekening met dier en milieu? Maar desondanks lijkt de expositie geen belerend doel te hebben. Thema's als voedselverspilling, overconsumptie en de bio-industrie komen als vanzelfsprekend om de hoek kijken, maar zijn uiteindelijk onderdeel van je eigen associatie. Zo word je als bezoeker geen mening opgedrongen en kun je uiteindelijk ook gewoon met trek in een hamburger naar huis gaan.

Deel dit artikel

Het overvloedige gebruik van vlees wekt walging op. Je zou er bijna vegetariër van worden