Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Wat een geluk dat regisseur Todd Haynes dit dove 13-jarige meisje vond

Cultuur

Belinda van de Graaf

Regisseur Todd Haynes op de set met Julianne Moore. © Myles Aronowitz
Interview

De Amerikaanse regisseur Todd Haynes waagde zich voor het eerst aan de verfilming van een magisch kinderboek en strikte - ook voor het eerst - een dove hoofdrolspeelster.

De New Yorkse regisseur Todd Haynes (56) staat bekend om zijn fabelachtige, historische reconstructies waarin hij met groot gevoel voor detail de zintuigen op scherp zet. In de zeven films die hij tot nu toe maakte, diepte hij steeds een ander tijdperk uit. Je begrijpt wel waarom hij zich aangetrokken voelde tot 'Wonderstruck'. Het rijk geïllustreerde, magische jeugdboek van Brian Selznick, dat hier werd uitgebracht onder de titel 'Het Wonderkabinet', verweeft twee verhalen uit de jaren twintig en zeventig waarin twee dove kinderen, onafhankelijk van elkaar, naar hun afkomst zoeken.

Lees verder na de advertentie

Het verhaal van Rose die in 1927 op zoek gaat naar haar moeder, speelt in de periode van de zwijgende zwart-wit film. Het avontuur van Ben die in 1977 naar zijn vader speurt, roept het New York van Martin Scorsese's 'Mean Streets' en 'Taxi Driver' in herinnering. "Ik wilde een film voor kinderen maken met dezelfde stilering en nuancering als mijn volwassen films", vertelt Haynes na de première in Cannes. "Het is een fantasievolle vertelling rond een fortuinlijk toeval, maar ook een schrijnend verhaal over de zoektocht naar je wortels, naar waar je vandaan komt."

De 13-jarige Simmonds, die ook in werkelijkheid doof is, speelt met haar expressieve gezicht iedereen van het doek

De complexe vertelling waarin verschillende tijdperken samenvloeien, werd aanvankelijk onverfilmbaar geacht. Maar met de (film)historisch onderlegde Haynes had Selznick zich geen betere regisseur kunnen wensen.

Vrouwenregisseur

Hoogtepunten in zijn kleine, fijne oeuvre zijn 'Far from Heaven' en 'Carol' waarin hij samen met Julianne Moore, Cate Blanchett en Rooney Mara de homoseksuele liefde in de jaren vijftig vorm gaf. Twee weelderige fifties-drama's waarvoor zijn hoofdrolspeelsters alle lof ontvingen. Haynes groeide uit tot een van de meest succesvolle vrouwenregisseurs. Ook Kate Winslet werd voor haar titelrol als alleenstaande, werkende moeder in de HBO-serie 'Mildred Pierce' de hemel in geprezen.

En zo is er in Wonderstruck de debuterende Millicent Simmonds in de rol van het dove meisje Rose. De destijds 13-jarige, intussen 14, die ook in werkelijkheid doof is en door Haynes met hulp van een gebarentolk werd geregisseerd, speelt met haar expressieve gezicht iedereen van het doek. "Milly had nog nooit voor de camera gestaan", vertelt Haynes. "Het had op alle mogelijke manieren mis kunnen gaan, maar wát een geluk dat we dit meisje uit Utah vonden. Ze was niet alleen op haar gemak op de set, ze wist precies hoe ze zich tot de camera moest verhouden."

Haynes vergelijkt haar met Julianne Moore die een bijrol heeft in de film en met wie hij al ruim twintig jaar werkt, vanaf zijn tweede film 'Safe' waarin Moore een huisvrouw speelde die door een psychosomatische aandoening langzaam van haar omgeving vervreemdt. "De manier waarop Julianne met minimale middelen maximaal effect sorteert, blaast me nog steeds omver", zegt hij. "Bij Milly zag ik iets soortgelijks gebeuren voor de camera."

Beeld uit 'Wonderstruck', met Millicent Simmonds als het dove meisje Rose, dat in de jaren twintig in New York op zoek gaat naar haar moeder. © X

Openbaring

Haynes ervoer het als een kleine openbaring om met een dove hoofdrolspeelster te werken. In totaal treden er in de film acht dove acteurs op. Het jongetje, dat door de horende Oakes Fegley wordt gespeeld, wordt in het verhaal getroffen door de bliksem. Ook hij kan op zeker moment niet meer horen. "Wonderstruck ontrolt zich daardoor grotendeels als een zwijgende film, er zijn nauwelijks dialogen", legt Haynes uit. "Het verhaal wordt verteld met puur filmische middelen. De muziek en het sound design spelen bijvoorbeeld prominente rollen. Voor een filmmaker is het een grote uitdaging om niet te vertrouwen op woorden, maar op beeld en geluid. Het is eigenlijk de kern van ons vak."

De zoektocht naar wie je bent, als man, als vrouw, keerde steeds terug in zijn werk

Misschien dat Wonderstruck op het eerste gezicht een wat wonderlijke aanwinst is in Haynes' oeuvre, maar de twee kinderen die speuren naar hun identiteit, vallen perfect samen met zijn grote thema.

Oakes Fegely als de dove Ben die in de jaren zeventig naar zijn vader speurt © Mary Cybulski

Haynes kwam meteen al aan het begin van zijn carrière openlijk uit voor zijn homoseksualiteit. Hij vormde een spil in de New Queer Cinema, een filmstroming die zich begin jaren negentig boog over de in Hollywood verwaarloosde lgbti-thematiek. Haynes die debuteerde met de Jean Genet-verfilming 'Poison' waarvoor hij in Berlijn meteen de prijs voor de beste gay-film won, wist het onderwerp later subtiel te vertalen naar grotere publieksfilms, onder meer door eersteklas acteurs aan zich te binden.

Zoektocht

De zoektocht naar wie je bent, als man, als vrouw, keerde steeds terug in zijn werk. Het ging niet altijd letterlijk over homoseksualiteit. Voorop stond het omarmen van verscheidenheid en veelvormigheid. Zo voerde hij Bob Dylan in 'I'm Not There' op als kind en volwassene, man en vrouw, zwart en wit, in het heden en in het verleden. Het was een film die pertinent weigerde om een mensenleven terug te brengen tot een enkel verhaal.

En zo zijn de kinderen in Wonderstruck in twee samensmeltende, parallelle geschiedenissen ook op zoek naar wie ze zijn. Het meisje verlangt naar haar afwezige moeder, het jongetje naar de vader die hij nooit heeft gekend. Ze hunkeren in de woorden van Haynes naar een familie, een gemeenschap, een geschiedenis en - niet onbelangrijk - een gezamenlijke taal.

Lees hier de recensie van Ronald Rovers over 'Wonderstruck'



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
De 13-jarige Simmonds, die ook in werkelijkheid doof is, speelt met haar expressieve gezicht iedereen van het doek

De zoektocht naar wie je bent, als man, als vrouw, keerde steeds terug in zijn werk