Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Waarom Adriaen de Vries zijn miljoenen waard is

Cultuur

Sandra Kooke

Adriaen de Vries - Bacchant 1626) © Rijksmuseum

Maar liefst 22,4 miljoen euro betaalde het Rijkmuseum voor een beeld van Adriaen de Vries (1556-1626), met dank aan particuliere fondsen. Na de 'Victory Boogie Woogie' van Mondriaan is de 'Bacchant' de duurste kunstaankoop uit de Nederlandse geschiedenis. Sinds gisteren is het te zien. Waarom moest dat beeld er per se komen?

Adriaen de Vries? Nooit van gehoord. Wie was hij eigenlijk?
Frits Scholten, conservator beeldhouwkunst van het Rijksmuseum: "Adriaen was een apothekerszoon uit Den Haag die was opgeleid als edelsmid. Om verder te leren vertrok hij naar Florence. Daar werd hij beeldhouwer. En een goede ook. De grootste opdrachtgevers vochten om hem. Hij kwam in dienst bij keizer Rudolf II in Praag."

Als hij zo beroemd was, hoe komt het dan dat we hem nauwelijks kennen?
"In Praag zat hij in de periferie van de kunstwereld. Veel van zijn werk is in de Dertigjarige Oorlog gestolen door Zweden. Dat is ook bepaald niet het centrum van de kunstwereld."

"Door zijn internationale carrière raakt hij in Nederland uit beeld. Zijn werk is bovendien hofkunst. Dat is ook on-Nederlands."

Wat is het voor beeld?
"Het is een bronzen beeld van  109 centimeter. We zien een bacchant, iemand uit het gevolg van Dionysos. Dat zie je aan de druivenranken en de panfluit. Hij draagt waarschijnlijk een wijnvat of mand met druiven op zijn rug. Maar of dat onderdeel echt heeft bestaan, weten we niet."

Waarom is dit beeld zo bijzonder?
"Dit is een van de laatste werken van de beste Nederlandse beeldhouwer ooit; hij is hier op zijn allerbest. Als eerste beeldhouwer in de geschiedenis probeert hij het statige keurslijf van de bevroren beweging te doorbreken. In dit beeld is alles in beweging. De Bacchant loopt, draait zijn torso, buigt zijn hoofd. Het ziet eruit of hij zo van zijn sokkel af zal lopen." 

"Het beeld is ook heel los gemodelleerd, je ziet zijn duimdrukken in het lichaam. Maar toch is het ook heel verfijnd en gedetailleerd."  

Naar welk detail moeten we speciaal gaan kijken?
"Naar de boomstronk tussen zijn benen. Daar zie je het contrast tussen die losse manier waarop hij het lichaam vormde en de verfijning waarmee hij de druivenbladeren weergeeft. Hij heeft met een kammetje de nerven in de bladeren gekrast."

22,4 miljoen euro is wel heel veel geld. Is het dat wel waard?
"De markt dicteert de prijs. Een Adriaen de Vries van deze kwaliteit is een zeldzaamheid op de markt. Het is van cruciaal belang om eindelijk een vrijstaand beeld te hebben van deze kunstenaar die qua artistiek en kunsthistorisch belang te vergelijken is met Rembrandt.

"Een maand nadat we dit beeld op een veiling in New York hadden verkregen, werd er een beeld van Willem de Kooning geveild. Dat was nog een miljoen duurder. Dus zo'n prijs is maar relatief."

Lees verder na de advertentie
Dit is een van de laatste werken van de beste Nederlandse beeldhouwer ooit; hij is hier op zijn allerbest.

Frits Scholten

Deel dit artikel

Dit is een van de laatste werken van de beste Nederlandse beeldhouwer ooit; hij is hier op zijn allerbest.

Frits Scholten