Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Voor het eerst wint een Netflix-productie de hoofdprijs op een prestigieus filmfestival

Cultuur

Belinda van de Graaf

De Mexicaanse regisseur Alfonso Cuaron holds nam zaterdag de Gouden Leeuw in ontvangst, de hoofdprijs van het Filmfestival van Venetië. © EPA

De Mexicaanse familiefilm 'Roma' van Alfonso Cuarón (56) is zaterdagavond bekroond met de Gouden Leeuw, de hoofdprijs van het 75ste Filmfestival van Venetië. Het is het tweede jaar op rij dat een Mexicaanse regisseur die eer te beurt valt. Vorig jaar won 'The Shape of Water' van Guillermo del Toro, die dit jaar de jury voorzat.

In het betoverende, in zwart-wit opgenomen Roma, dat al de hele week favoriet was bij pers en publiek, blikt Cuarón terug op zijn kindertijd in de vroege jaren zeventig toen vader het gezin verliet, en moeder, grootmoeder en kindermeisje de zorg voor de vier kinderen op zich namen. De film is vooral een hommage aan de laatste, het kindermeisje annex dienstmeisje van arme afkomst dat de spil vormt van het middenklasse gezin. 

Lees verder na de advertentie

Bijzonder is ook dat Roma, vernoemd naar de wijk in Mexico-Stad waar Cuarón opgroeide, de eerste Netflix-productie is die de hoofdprijs wint op een prestigieus filmfestival. Behalve een Netflix-lancering in december, krijgt Roma ook een bioscooproulement, al zijn de details nog niet bekend. Hetzelfde geldt voor de Netflix-film van de Coen Brothers, 'The Ballad of Buster Scruggs', een nogal tegenvallende western opgebouwd uit zes korte films, die niettemin de prijs voor het beste scenario won. De Coen Brothers dringen zelf aan op bioscoopvertoning maar of het er van komt, is nog ongewis. De Netflix-bazen mogen dat de komende tijd uitvogelen.

Olivia Colman werd als lesbische koningin in 'The Favourite' uitgeroepen tot beste actrice. © AFP

Beste in tijden

Ondertussen leverde het jubilerende festival een van zijn beste edities in tijden af, met veel hoogstaande producties die de komende maanden de Nederlandse bioscopen aandoen. Zoals 'The Favourite', een absurde en heerlijk vaartvolle komedie gesitueerd aan het 18de eeuwse hof van Queen Anne, die dubbel werd bekroond. Regisseur Yorgos Lanthimos ontving de Grote Juryprijs en de Engelse Olivia Colman werd als lesbische koningin, die dolt met twee hofdames en zeventien konijnen, uitgeroepen tot beste actrice. Colman zal binnenkort ook te zien zijn als Queen Elizabeth II in nieuwe afleveringen van 'The Crown'.

De prijs voor de beste acteur ging zeer verdiend naar Willem Dafoe die in 'At Eternity's Gate' van regisseur en schilder Julian Schnabel een overtuigende Vincent van Gogh neerzet in zijn laatste levensjaar. Het is een film waarbij alle eerdere Van Gogh-verfilmingen verbleken. Jacques Audiard, uitgeroepen tot beste regisseur, speelde iets soortgelijks klaar. Met 'The Sisters Brothers', gedragen door John C. Reilly en Joaquin Phoenix, blaast de Fransman met gevoel voor komedie de aloude western nieuw leven in. Een Speciale Juryprijs was er tenslotte voor 'The Nightingale' waarmee Jennifer Kent een huiveringwekkende Australische western annex feministische wraakfilm smeedde. De western bleek tijdens het festival hét genre om te reflecteren op geweld, gepleegd door kolonisten, racisten, seksisten of cowboys die niet beter weten.

Lees ook:

Jarig filmfestival Venetië knalt weer als vanouds

Het filmfestival van Venetië doet het samen met het Filmfestival van Toronto, dat volgende week begint, opvallend goed als lanceerplatform voor het Amerikaanse prijzencircus.

Bioscopen bieden dapper weerstand aan Netflix

Je geheel onderdompelen in een film is populair. Zo weerstaan de bioscopen de concurrentie van Netflix.

Deel dit artikel