Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Verhuizing van Berlijn naar Parijs werkt goed voor Thomas Azier

Home

Joris Belgers

© Trouw
Recensie

Thomas Azier
Rouge (Virgin/Mercury)
★ ★ ★ 

In de muziek van Thomas Azier hoor je de stad. Op het vorige album van de geboren Leiderdorper, ‘Hylas’, was die stad Berlijn. Voor de kille elektropop vond de zanger onmiskenbaar zijn inspiratie in de technohoofdstad van Europa. 

Lees verder na de advertentie

In deze tweede langspeler schuilt meer leven, lucht en warmte, maar ook dat melancholieke gevoel van een regenachtige wandeling langs de oevers van de Seine. Precies, na uitgekeken te zijn op Berlijn verhuisde wereldburger Azier naar Parijs. 

Er is een stapje teruggedaan in de elektronische omlijsting ten faveure van walsende piano’s

Dat vertaalt zich in de muziek: er is een stapje teruggedaan in de elektronische omlijsting ten faveure van walsende piano’s, ingetogen beats en rustige gitaartonen. Daarboven zingt Azier als de gevoelige chansonnier. Deze stijl past hem beter dan de steviger beats van eerder, waarbij hij zijn stem nogal eens wilde forceren. 

In ‘Talk to Me’ en ‘Gold’ klinkt duidelijk het popinstinct van Azier door. Vervolgens doet hij het kalm aan met het breekbare ‘Sandglass’, om alleen op ‘Crucify’ de plank mis te slaan met overbodige bombast. Het mooie, meeslepende ‘Call’ was een prima afsluiter geweest. 

Het dramatische ‘Babylon’, dat hierop volgt, legt het er allemaal iets te dik bovenop qua gevallen stad en dromen die eveneens tot stof zullen wederkeren. Het zijn krasjes op dit verder mooie album. Azier is muzikaal flink gegroeid.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Er is een stapje teruggedaan in de elektronische omlijsting ten faveure van walsende piano’s