Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Uniqlo is in Nederland gearriveerd, modejournalist Els de Baan test de Japanse kleding

Cultuur

Els de Baan

De trui van Uniqlo bleef mooi in de was, maar kromp wel 4 centimeter.

Met enige tamtam is Uniqlo in Nederland gearriveerd. Modejournalist Els de Baan test de Japanse kleding.

Uniqlo kende ik al van een weggeef-actie die was georganiseerd door de vestiging in Antwerpen, die al een paar jaar open is. In 2016 kreeg ik een zogenaamd AIRism T-shirt, gemaakt van een nieuw ontwikkelde vezel die zowel ademt als het lichaam koel houdt. Na een dagje dragen was ik verkocht en ik bestelde er via internet een stapeltje bij. Ze waren niet duur, 9,90 euro per stuk. Nu, na vele malen wassen, zijn ze nog als nieuw.

Lees verder na de advertentie

Het Japanse merk levert duurzame basics en doet veel aan materiaalvernieuwing, maar is ook voordelig. Dus toen Uniqlo aankondigde een winkel te openen in Amsterdam, was ik enthousiast. Op aanvraag ontving ik enkele weken geleden een kleding-testpakket in maat L. Helaas, die bleek te klein voor mijn volslanke figuur. Om de test toch te doen riep ik de hulp in van drie millennials. 

Martijn (24, draagt M/L) gaat binnenkort op wereldreis en testte de nieuwste ultra lichtgewicht donzen body-warmer (49,90 euro). Die gaat niet mee in de koffer: “Als hij uit het opberghoesje komt is hij in het begin erg gekreukeld. Wel ideaal als je hem niet hoeft op te vouwen, bijvoorbeeld onder een spijkerjasje.”

Victorine (19, draagt maat S) probeerde een klassieke 100 procent kasjmier trui uit (79,90 euro). De trui is lekker warm en bleef mooi in de was, maar kromp wel: 4 centimeter in de lengte en de breedte. Terwijl in het label staat dat hij gewassen kan worden op 30 graden. Het was overigens niet erg, want de L was wat te groot en past nu. Ook de trui van 100 procent merino wol (29,90 euro) die Simon uitprobeerde (21, draagt M) kromp. 

Dat het een damesmodel is, maakt Simon niet uit. Uniqlo mixt bewust mannen- en vrouwenitems op de winkelpaspoppen want ‘de kleding is geschikt voor iedereen’ - dat blijkt dus te kloppen. Met de maten is het dus wat lastiger gesteld. Hoewel de collectie is aangepast naar Europese normen moet de consument de maatvoering van dit Japanse kledingmerk even uitproberen. En wol wassen op 30 graden zonder krimp: dat lukt zelden en dus ook niet bij Uniqlo.

Lees ook:

Japanse no-nonsensemode voor millennials

De Japanse kledingketen Uniqlo opende eind september zijn eerste vestiging in Nederland. Experts verwachten dat het merk aanslaat, vooral bij millennials.

Deel dit artikel