Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Uniek kijkje in de keuken van Martin Parr

Cultuur

Jeanette de Vos

FotografieBreda Photo 2008, Heimat Hotel. www.bredaphoto.nl. T/m 31/10 op diverse locaties in Breda. Breda’s Museum t/m 2/11. Parrworld, Graphic Design Museum, t/m 6/1.

Eerlijk is eerlijk: ik ging naar Breda om de foto’s van de Britse fotograaf Martin Parr te zien. Maar zodra je vanuit de parkeergarage in het Chassé-park bovengronds komt, word je overweldigd door gigantisch uitvergrote foto’s van Henk Wildschut. Een vreemd contrast met de prachtige woontorens van het park, al die foto’s van hutten en tenten, gemaakt van oude dekens en afvalhout. Schamele bouwsels waar vluchtelingen in wonen in afwachting van een (hopelijk) beter leven.

’Heimat Hotel’ is de titel van het derde Breda Photo Festival. Het thema roept vage vermoedens op van heimwee, ’thuis’ en nostalgie, maar ook van tijdelijkheid en migratie. Mohamed Bourouissa’s foto’s van broeierige jongeren in de Parijse banlieus passen wonderwel in dit openluchtdecor. Bourouissa, een jonge Algerijnse Fransman, is niet de enige fotograaf die zijn dubbele nationaliteit, en de twijfels die daarmee gepaard gaan, benut.

Anderen, zoals Isabel Firvida (Galicië, Noord-Spanje), kiezen ervoor terug te keren naar hun land en proberen daar iets van hun jeugdherinneringen te hervinden. Heel bijzonder ook zijn de woonvertrekken die de in München wonende Roemeense Beatrice Minda fotografeerde. Uitsluitend kamers van Roemenen, in hun thuisland maar ook in het Westen. Foto’s van primitieve zolderkamertjes, naast die van nostalgische patriciërswoningen. Alles beeldend vastgelegd, alsof de bewoners er elk moment kunnen binnenwandelen.

Terug naar het Chassé-park. Je valt er van de ene verbazing in de andere: Stephan Vanfleteren met de Vlaamse wielerkoers; nog meer zwart-wit: een kleine selectie uit het dit jaar uitgekomen boek ’Hete glassplinters’ van Chris Keulen, over fietsen in Afrika. Heel anders, maar niet minder indrukwekkend, is de Zimbabwaans-Zuid-Afrikaanse grensstreek die Pieter Hugo in beeld brengt. Huiverend kijk je naar de droefgeestige personages die zo uit een roman van Coetzee lijken te zijn weggelopen.

Het regent deze dag, en de druppels geven een extra dimensie aan de buiten tentoongestelde foto’s, zoals die van de roma in Oost-Europa. Peter van Beek volgde ze jarenlang.

En daar hebben we ’Small world’ van Martin Parr. Je blijft gnuiven om de sullige toeristen die hij overal ter wereld meedogenloos in beeld bracht. ’Luxury’ is nieuw werk van Parr in het Breda’s Museum. In zijn bekende stijl met flits en bovenop zijn onderwerp, vergaap je je aan een wereld die hij als geen ander weet te vangen. De consumerende mens is al heel lang zijn thema, maar toch blijft het fascineren. Je wordt als het ware de paardenrennen in Doebai ingetrokken of de miljonairsfair in Moskou. Wat een decadentie! Wat een gevreet, gegraai! Wat een ’foute’ zonnebrillen!

Nog meer Parr in het nieuwe Graphic Design Museum, ook in Breda. Hier ben ik voor gekomen. Waar zie je zo’n bizarre verzameling: horloges met Saddam Hoessein erop, bidkleedjes met de Twin Towers, kerstboomversiering van kleine Hitlertijdschriftjes en een collectie presenteerblaadjes die je op de vrijmarkt geen blik waardig zou keuren?

Het verschaft een uniek kijkje in de keuken van Martin Parr. Al meer dan dertig jaar verzamelt hij: foto’s van zijn grote leermeesters, maar ook uiteenlopende tijdschriften en publicaties waar hij inspiratie uit putte.

De bekende ’saaie ansichtkaarten’ zijn er, en ook Margaret Thatcher is ruimschoots aanwezig, onder andere in de vorm van een theepot. Hoe Brits kun je zijn?

Deel dit artikel