Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Three billboards outside Ebbing, Missouri: een donker en komisch drama

Cultuur

Ronald Rovers

Als het politie-onderzoek naar haar vermoorde dochter niet opschiet, laat de moeder drie controversiële billboards langs de weg plaatsen in de film Three billboards outside Ebbing, Missouri. © rv
recensie

Three billboards outside Ebbing, Missouri
Regie: Martin McDonagh
Met Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell 
★★★★☆

Een moeder gaat verbeten op zoek naar gerechtigheid na de moord op haar dochter. De nieuwste film van Martin McDonagh is een donker en komisch drama, perfect in balans.

Lees verder na de advertentie

Terecht won Frances McDormand zondag een Golden Globe voor deze rol, van een moeder die na de moord op haar dochter vecht voor gerechtigheid. En ze zal ook de Oscar winnen. De pijn, verbetenheid en galgehumor waarmee ze haar personage in 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' vertolkt, maken indruk.

Steeds als je denkt te weten wat de film gaat doen, maakt het verhaal een ommezwaai

Galgehumor

Wie nu denkt aan een loodzwaar drama heeft het mis. Galgehumor is zo ongeveer het sleutelwoord in de films van de Brit Martin McDonagh, eerder verantwoordelijk voor 'In Brughes' (twee huurmoordenaars moeten de tijd zien te doden in het pittoreske Brugge) en 'Seven Psychopaths' (twee idioten ontvoeren de poedel van een gangster en krijgen een roedel moordenaars achter zich aan). 

Maar waar de komedie in die eerdere films ten koste ging van de tragedie, zijn ze in Three Billboards perfect in balans. En er is meer. Steeds als je denkt te weten wat de film gaat doen, maakt het verhaal een zwaai en stuurt het je een onverwachte kant op.

Tekst gaat verder onder de trailer

Zeven maanden voor het verhaal van de film begint, wordt de dochter van Mildred Hayes (McDormand) verkracht en vermoord. Haar lichaam wordt in brand gestoken. Zeven maanden later heeft de politie geen enkele verdachte gearresteerd en lijkt het onderzoek vast te zitten. 

Omdat alles tegenwoordig een kwestie van marketing is, suggereert de film cynisch en venijnig, huurt Mildred drie billboards net buiten het stadje, waarop ze de lokale politie confronteert met het gebrek aan daadkracht. 'Verkracht terwijl ze stierf' staat op een van de borden.

Gelaagdheid

De politie, denk je dan, is de vijand. Mis. Ook al ziet een van hen de borden als een oorlogsverklaring, politiecommissaris Bill Willoughby (Woody Harrelson) is een geliefde en toegewijde politieman die Mildreds pijn elke dag voelt. Dat Mildred weet dat hij binnenkort aan kanker zal overlijden en haar actie toch doorzet, geeft al iets van de gelaagdheid van de film weer.

De film doet je hardop lachen, terwijl je de pijn van het menselijk falen blijft voelen

Een film waarvan je de essentie ongeveer zo zou kunnen omschrijven: die gewelddadige daad, zeven maanden eerder, is als een virus dat iedereen ziek en blind maakt. Als niemand stilstaat en nadenkt, woekert het voort. Kleine confrontaties doen zich voor, zeker wanneer dorpsbewoners zich geroepen voelen voor Willoughby op te komen. Brandbommen worden gegooid en verdachten voor de moord dienen zich aan.

Moraal

Maar een wraakfilm wordt het nooit. In plaats daarvan geeft 'Three Billboards' steeds meer ruimte aan de tragedie van de verwoeste levens. Ondertussen neemt de film ook zichzelf op de hak, zoals wanneer personages herhaaldelijk de moraal van het verhaal blijven stotteren, het 'geweld verwekt geweld' uit het Evangelie van Matteüs. 

Dat is de galgehumor van 'Three Billboards': dat je hardop moet lachen terwijl je de pijn van het menselijk falen blijft voelen.

Lees hier meer filmrecensies.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

Steeds als je denkt te weten wat de film gaat doen, maakt het verhaal een ommezwaai

De film doet je hardop lachen, terwijl je de pijn van het menselijk falen blijft voelen