Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

The Addams Family: gepassioneerde griezeligheid met een vette knipoog

Cultuur

Bianca Bartels

Wednesday (Marjolein Teepen) met haar vader Gomez (Johnny Kraaijkamp). © Wim Lanser
RECENSIE

Musical
The Addams Family
TEC Entertainment
★★★★☆

De butler is een zombie. Er trippelt een loslopende hand door de gang. Morticia flost haar tanden met een spinnenrag. Overleden familie­leden komen spoken en de kinderen spelen martelspelletjes met een elektrische stoel.

Lees verder na de advertentie

Het is een bijzonder huishouden bij de Addams Family, maar zelf vinden ze hun macabere leefstijl doodnormaal. De oer-Hollandse ­familie Beineke die bij hen komt logeren oogt tegenover hen juist maar vreemd. Want de ouders van dit gezin maken overal rijmpjes van, knutselen bouwwerken van lucifers en hebben passie ingeruild voor degelijkheid. Een voorliefde voor morbiditeit versus ingekakte Blokker-truttigheid.

Van de Fran­ken­stei­nach­ti­ge butler ga je houden, oom Fester ontroert door zijn verliefdheid op de maan

Na talloze cartoons, tv-series en films verscheen in 2010 op Broadway de Addams Family-musical (script: Marshall Brickman en Rick Elice). Jon van Eerd maakte er een geestige bewerking van met heerlijk lopende zinnen en typisch Nederlandse verwijzingen. Het verhaal is eigenlijk te klein voor een hele musical. Dochter Wednesday Addams is verliefd op de ‘gewone’ jongen Lucas, die samen met zijn ouders komt kennismaken. De twee willen trouwen, maar dat geheim vertelt Wednesday alleen aan Gomez, haar vader, die het voor zijn vrouw, Morticia, moet verzwijgen. Gomez komt dan in gewetensnood omdat hij de belangrijkste Addams-belofte doorbreekt: eerlijk zijn. Het hele plot draait om dit geheim, waardoor het verhaal nogal traag verloopt en er omslachtige lijntjes bijgehaald zijn. 

Over de top

Toch stoort dit relatief weinig. De strakke én gepassioneerde regie van Paul Eenens zuigt je mee in het leven van de grappige griezel­familie. Het verhaal is over de top, soms bijna een parodie op het genre musical en toch wordt het niet plat. De muziek van Andrew Lippa is overweldigend, bijna bombastisch, maar dat past wel bij het groteske verhaal. Vaak ook is de muziek subtieler met hartstochtelijke tangoklanken. De twintigkoppige cast zingt prachtig meerstemmig. 

Alle rollen zijn sowieso sterk bezet. Van de Frankensteinachtige butler (Raymond Paardekooper) ga je houden. Tony Neef (oom Fester) ontroert door zijn verliefdheid op de maan. Mylene d’Anjou (Lucas’ moeder) is hilarisch wanneer haar truttige personage compleet flipt na een toverdrankje. Marjolein Teepen (Wednesday) is een mooi heen-en-weer-slingerende verliefde puber met morbide trekjes. En Pia Douwes schittert weer op grote hoogte. Haar Morticia is ­vilein, verleidelijk en toch ook kwetsbaar. De rijke klanken daarbovenop van het live orkest en het grootse decor met grafzerken, punthekken en talloze bladblazers voor hysterische windeffecten maken het geheel tot een grootse show.

The Addams Family, t/m 31 maart 2019, theaddamsfamily.nl

Elke week nieuwe voorstellingen, besproken door onze recensenten. U leest ze hier.

Deel dit artikel

Van de Fran­ken­stei­nach­ti­ge butler ga je houden, oom Fester ontroert door zijn verliefdheid op de maan