Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Teylers Museum toont verzameling tekeningen van Haarlemse vriend

Cultuur

Hans Masselink

Tentoonstelling ’From New York With Love’. Tot en met 19/9 in Prentenkabinet Teylers Museum, Haarlem. (www.teylersmuseum.nl). Open: di t/m za 10 tot 17 uur. Zo: 12 tot 17 uur. Catalogus 22,95 euro.

Musea kunnen niet zonder verzamelaars. Tentoonstellingen en collecties zouden minder te bieden hebben als ze niet zouden kunnen putten uit hun aanbod. Teylers Museum heeft veel te danken aan verzamelaars. Zoals bijvoorbeeld de Nederlandse Amerikaan Matthijs de Clercq, die vanuit zijn woonplaats New York tekeningen aankoopt voor zijn lievelingsmuseum in Haarlem. Op verzoek van de Haarlemmers is hij vooral op zoek naar tekeningen uit de zestiende eeuw, een verzameling die nog tekortkomingen telt.

Teylers besteedt tot half september extra aandacht aan de verzameling van Matthijs de Clercq onder de titel ’From New York with love’. Een zaal vol uitzonderlijke tekeningen laat zien wat vooral deze zestiende eeuw te bieden had.

Matthijs de Clercq (nu 80) ging als 28-jarige naar de Verenigde Staten en kwam pas op latere leeftijd op de gedachte om te gaan verzamelen. Nadat hij in New York in 1989 de tentoonstelling ’From Michelangelo to Rembrandt from the Teylers Museum’ had gezien begon het bij hem te broeien. Hij was diep onder de indruk van de tekeningen die zowaar uit ’zijn’ Haarlem afkomstig waren. De Clercq, die zijn jeugd had doorgebracht in Aerdenhout, nam bij een van zijn bezoeken contact op met Teylers. Een liefde was daarmee geboren.

In nog geen vijf jaar stelde Matthijs de Clercq Teylers in staat om zijn eerste tekeningen van Pieter Aertsen, Hendrick van den Broek, Pieter Coecke van Aelst, Jacob Matham, Talesius en Maerten de Vos te verwerven. Een belangrijk deel van de verzameling bestaat uit tekeningen van bijbelvertellingen, zoals bijvoorbeeld ’Gideon vernietigt het altaar van Büal’ van Pieter Aertsen, waarschijnlijk getekend ergens tussen 1550 en 1555. Waarschijnlijk was het een ontwerp voor een gebrandschilderd raam, een zogeheten glasrondje, dat hij in die tijd vervaardigde. Veel van Aertsens werken zijn bij de beeldenstorm van 1566 verwoest.

Bij de verzameling zitten ook een aantal grappige werken, zoals een tekening van Jan Luycken over een Spaanse ruiter die door een vrouw van zijn paard wordt beroofd. Nadat de ruiter de vrouw haar spullen had ontnomen ging zij er met het paard van de man vandoor. Het is een incident dat zich daadwerkelijk in 1687 in Sint Truien afspeelde.

Humoristisch is ook een tekening van een onbekende Nederlandse kunstenaar, afkomstig uit ongeveer 1600. We zien een jong stelletje dat wellicht verliefd met elkaar staat te koetelen. Een man (de vader?), in woede ontstoken, wordt door een vrouw (de moeder?) tegengehouden en gekalmeerd. Op de grond ligt een hond te slapen. Tekst bij de tekening: Lieve echtgenoot, trek alsjeblieft je mes niet, en maak geen slapende honden wakker.

Deel dit artikel