Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Superster Beyoncé werkt keihard om aan de top te blijven

Cultuur

Maaike Bos

Een scène uit de documentaire Homecoming over Beyoncé. Te zien op Netflix. © AP
tv- column

Op twee fronten werd woensdag geschiedenis geschreven, begreep ik uit diverse media. Michelle Obama kwam persoonlijk haar boek ‘Becoming’ toelichten in Amsterdam en op Netflix kwam  ‘Homecoming’ uit, de documentaire van rockster Beyoncé. De zwarte oud-presidentsvrouw werd als rockster in de Ziggo Dome ontvangen en de echte rockster bracht woensdag ook nog een album met nieuwe nummers uit. 

De film van Beyoncé gaat over de intensieve aanloop naar haar twee concerten op Coachella 2018, een van Amerika’s grootste festivals. Nooit eerder was een donkere artiest daar de hoofdact - toch echt wel ongelooflijk. Ook Michelle Obama voelde zich een rolmodel en zei dat de avond niet om haar ‘maar om ons allemaal ging’, schreef de NOS op zijn website. 

Lees verder na de advertentie

Ik had woensdag géén kaartje voor de Ziggo Dome, maar wilde bij de geschiedenis zijn en zette Netflix aan voor zo’n tweeënhalf uur Beyoncé. “Ik ben niet echt een fan, maar wat moet, dat moet”, had tv-maker Tim den Besten bij ‘M’ al goed gezegd. Een documentaire over deze 37-jarige koningin van Amerika, artiest, activist, feminist, moeder, hardwerkende vrouw én Afro-Amerikaans rolmodel móet je gezien hebben.


Sexy dansjes 

Het punt met dit soort framing (‘historisch’) is dat je al verwacht van je sokken geblazen te worden. Eerlijk gezegd keek ik bij het eerste halfuur concertregistratie al op mijn horloge hoe lang het nog duurde. Ik had ter plekke moeten zijn om de energie te voelen, denk ik. Veel billen, sexy dansjes, rap-achtige muziek met boosheid en kracht, en teksten die misschien wèl binnen knallen als ik ze had gekend.

Beyoncé trad niet in haar eentje op, ze werd gedragen door al die trotse Af­ro-Ame­ri­ka­nen

Maar een intrigerende laag was er meteen ook. De grote show zat hem niet in licht, decor of de schoonheid van Beyoncé, maar in de mensen. Op een piramide van steigermateriaal stonden rond de zestig dansers, blazers en drummers, als een parade uit de ‘Homecoming’-traditie van de HBCU (de jaarlijkse reünie van de Historically Black Colleges and Universities). Allemaal zwarte mensen, energiek bewegend in de strakke choreografie, allemaal uitbundig en samen. Het ene concert droegen ze allemaal geel, het andere roze. Beyoncé trad niet in haar eentje op met een achtergrondkoor en dansers, ze werd gedragen door al die trotse Afro-Amerikanen. “Ik wilde niet weer een bloemenkroon opzetten maar onze cultuur naar Coachella brengen”, zegt ze in een van haar openhartige voice-overs.


De hoogzwangere Beyoncé treedt op in Los Angeles, tijdens de uitreiking van de Grammy Awards. © AFP

Wie blijft kijken, krijgt laag voor laag een boeiend beeld van Beyoncé als persoon tegen de achtergrond van zwarte emancipatie. Wat werkt ze keihard om een jaar na haar tweelingzwangerschap en spoed-keizersnede weer bij de top te horen. Ze wil laten zien dat ieder zwart meisje groot mag dromen, want zij flikt het ook. 
Homecoming slaat op haar terugkeer naar het podium, maar ook op de terugkeer naar haar eigen cultuur. In de choreografie komen de onderdrukking en bevrijding van zwarte mensen terug; ze is voorbij het punt om ‘kleurloos’ te doen wat de muziekindustrie van haar wil.

Bewonderenswaardig, al vraag ik me af of ze ook die film had moeten regisseren. Het verhaal begint pas halverwege de film te dagen. De beelden zijn vaak spannend gefilmd met super 8-camera’s, maar die vage beelden geven ook afstand. Een ervaren documentairemaker had de film ingekort en toch meer zeggingskracht gegeven. Maar voor wie een vollediger beeld wil krijgen van deze superster, is hij de moeite waard. 

Lees ook:

Het verhaal van alle vrouwen is waardevol, vindt Michelle Obama

Het nieuwe feminisme heeft Obama als boegbeeld. Verslag van haar optreden in de Ziggo Dome in Amsterdam:  ‘De wereld is gevaarlijk voor vrouwen’.

De woelige wateren van het huwelijk van Beyoncé en Jay-Z

Voor ze de documentaire maakte, tourde rockster Beyoncé de wereld rond samen met haar man Jay-Z. Dolgelukkig zijn Jay-Z en Beyoncé met elkaar, en de wereld moet dat weten. Ze traden deze zomer samen op in Nederland. 

Deel dit artikel

Beyoncé trad niet in haar eentje op, ze werd gedragen door al die trotse Af­ro-Ame­ri­ka­nen