Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Steefs operette-uurtje, dat moet je zíen

Cultuur

Sander Hiskemuller

Kartonflapje open, kartonflapje dicht, ademloos inventief ... © Tim-Stet
Theaterrecensie

Theater
Steefs Operette Uurtje
Steef de Jong/Bellevue Lunchtheatervoorstelling 

Hoeveel meters ribbelkarton heb je nodig om een wereld te creëren? Niet veel, laat Steef de Jong zien in 'Steefs Operette Uurtje', een mini-spektakel dat hij op toneel in z'n eentje in elkaar knutselt en waarmee hij een grandioos appèl doet op onze verbeeldingskracht.

Lees verder na de advertentie

De tekst loopt verder na de trailer

Een 'uitklapfestijn' noemt De Jong het zelf, ook beschrijft hij de lunchvoorstelling in het Amsterdamse theater Bellevue graag als 'eenmans-operette'. 

En dat is precies wat het is. Globaal wordt het verhaal uit Jacques Offenbachs operette 'Orphée aux Enfers' (1858) gevolgd, rond Orpheus, Eurydice en talloze Griekse goden, die in amoureuze escapades zijn verwikkeld. Al deze personages speelt De Jong zelf, middels transformaties met kartonnen panelen. Het karton blijkt gaandeweg steeds méér razend knap bedachte verrassingen te herbergen, die wonderwel in dienst staan van het verhaal. Door een paneel open te klappen of 360 graden te draaien, gaan we van de kirrende Eurydice naar machoman Pluto. Kartonflapje open, en we verhuizen naar een andere locatie, kartonflapje dicht en we gaan naar de volgende akte. Kinderlijk eenvoudig lijkt het allemaal, maar door de inventiviteit kijk je ademloos.

Dit is zo'n voorstelling die je moet zíen

Het is flauw om de magie die De Jong zo moeiteloos uit zijn mouw lijkt te schudden, verder prijs te geven. Dit is zo'n voorstelling die je moet zíen. Niet alleen om de visuele effecten, ook vanwege de gelaagdheid ónder al dat bordkarton.

Zo heeft De Jong Offenbachs aria's en duetten van een geestige Nederlandstalige tekst voorzien, met een knipoog naar de actualiteit. Jupiter doet zijn reputatie op het liefdesfront af als 'fake news', en Eurydice voelt zich met haar verboden geliefde 'heel mindful'. Dat klinkt geforceerd, maar is het geen moment, De Jong weet de kinderlijke onschuld in alles door te voeren.

Ontroeren kan De Jong ook, wanneer hij als Eurydice in de onderwereld zingt 'De dood is als een vriend gekomen, met een lach op zijn gezicht.' Poëzie in combinatie met grap en grol is in het theater vaak tot mislukken gedoemd, De Jong draait er z'n hand niet voor om.

Om de voorstelling in te leiden brengt De Jong een openingslied ten gehore: 'Grüß mir mein Wien', een operettenummer bij uitstek. 'Steefs Operette Uurtje' is daarmee vooral een ode aan de operette, het luchtige zusje van de opera. Uiteindelijk is het die liefde, de échte liefde voor een in Nederland bijna vergeten genre, die de voorstelling draagt.

Lees hier meer theaterrecensies van Trouw.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Dit is zo'n voorstelling die je moet zíen