Spannende en sensuele love story

cultuur

HANS KROON

Review

Even verschijnt Michael Keaton in beeld. Hij speelt FBI-agent Ray Nicolet. Die vertolkte hij ook in Tarantino's 'Jackie Brown'.

Onder meer op deze wijze geeft Steven Soderbergh aan dat zijn nieuwe film net zoals 'Jackie Brown' gebaseerd is op een misdaadboek van Elmore Leonard. De puntige dialogen van 'Ought of sight' zijn hiermee verklaard. Ook is nu duidelijk waarom het thema en de sfeer aan Tarantino doen denken. Wel is Soderbergh erg sober en nauwelijks absurd. Zijn 'Out of sight' oogt heel gewoon.

Meester-dief Jack Foley (Clooney) gaat er prat op dat hij bij zijn vele overvallen nooit een wapen gebruikt. Hij beheerst zijn vak dan ook uitstekend. Wel heeft hij altijd pech. Daardoor bracht hij al meer dan de helft van zijn leven achter de tralies door.

Bij een ontsnappingspoging wordt Jack op de hielen gezeten door de plichtsgetrouwe agente Karin Sicco (Lopez). Ze belanden samen in de kofferbak van een vluchtauto. Daar worden de gentleman-inbreker en fanatieke agente stapelverliefd op elkaar. Vanaf dat moment wordt Jack bij al zijn criminele activiteiten in de gaten gehouden door Karin. Haar belangstelling is eerder amoureus dan professioneel. Of de tegenpolen Jack en Karin elkaar zullen krijgen, is belangrijker dan de afwikkeling van het misdaadgegeven.

Met 'Out of sight' maakte Soderbergh een sterke love story. Het acteren van zijn hoofdrolspelers Clooney en Lopez is een lust voor het oog en beiden komen erg sexy over. Bovendien weten ze hun continu geflirt de hele film door spannend en sensueel te houden. Dat is natuurlijk ook de verdienste van Soderbergh. Hij haalt het beste uit zijn acteurs. Ook uit de bijrolspelers. Erg goed is bijvoorbeeld Steve Zahn als een domme en bangelijke gangster die zich altijd stoned door het leven slaat.

Ook op meer filmische wijze geeft Soderbergh zijn liefdesstel het volle pond. Clooney en Lopez komen vaak close in beeld. De interieurs en exterieurs waarin ze zich bewegen zijn schaars gestoffeerd en efficiënt belicht. 'Out of sight' is zo sober vormgegeven, dat alle aandacht zich wel op Jack en Karin moet richten. Verder speelt 'Out of sight' op drie plaatsen en in verschillende tijden. Die husselt Soderbergh zonder ooit formalistisch te worden, stevig door elkaar. Altijd verhoogt zo'n ingreep de spanning van het misdaadverhaal, of de erotische ondertoon van de love story.

'Out of sight' laat zich omschrijven als een sobere en ingetogen 'Tarantino' of als een 'Bogart/Bacall-love story' zonder de gebruikelijke Hollywood-tierelantijnen. Ook zou de film de comeback van Steven Soderbergh genoemd kunnen worden. In 1989 brak hij in één klap door met 'Sex, lies and videotape'. Met dat portret van zijn contactarme leeftijdsgenoten won hij op het Filmfestival van Cannes de Gouden Palm. Daarna kwam er niets goeds meer uit zijn handen. Met zijn zevende film 'Out of sight' lijkt Soderbergh nu eindelijk de belofte in te lossen die hij bijna tien jaar geleden stelde.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie